TR EN

SOCIAL MOVEMENTS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS351 SOCIAL MOVEMENTS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencinin toplumsal hareketlerin tarihsel bir perspektif içerisinde değerlendirmesini yapabilmesini, toplumsal sorunlar ile toplumsal hareketler arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilmesini ve toplumsal hareketlerin tarihten örneklerle hem yerel hem de küresel düzeydeki etkilerini tartışabilmesini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; toplumsal hareket tanımlaması, tarihten örnekler; işçi hareketleri, feminizm, iki savaş arası dönemde faşizm ve sömürge karşıtı hareketler, 1968 dönüşümü, yeni toplumsal hareketler ve yeni sorunların yorumlanması oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Toplumsal hareketlerin hem ulusal hem de uluslararası düzeydeki sonuçlarını karşılıklı ilişki çerçevesinde yorumlar.
Yeni toplumsal hareketler ile eski toplumsal hareketleri güncel olaylardan yola çıkarak karşılaştırır.
Toplumsal hareketlere karşı geliştirdiği çok yönlü bakış açısıyla toplumsal dinamikler ile hareketler arasında ilişki kurar.
Toplumsal hareketlere neden olan etkenleri, hareketlerin çıkış noktasını ve amaçlarını sosyolojik bir perspektif ile sorgular.
Günümüz sorunlarıyla bu hareketler arasında bir neden sonuç ilişkisi kurar.
Toplumsal hareketlere ilişkin gündelik hayatında gözlemlediği örnekleri eski toplumsal hareketlerle fark ve benzerliklerinin farkında olarak değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Toplumsal hareketlere giriş Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Toplumsal hareketler ve sosyoloji; sosyolojinin bilim kimliği ve devrimler arasındaki ilişkinin sorgulanması Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Erken kapitalizm ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma İşçi hareketleri Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Kadın hareketleri ve Feminizm 1 Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Kadın hareketleri ve Feminizm 2 Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma İki dünya savaşı arası dönem; faşizm karşıtlığı Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma İki dünya savaşı arası dönem; faşizm karşıtlığı Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma 1968; yeni toplumsal hareketlerin kökenleri Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Kimlik ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Irkçılık ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Cinsiyet ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Son yıllarda toplumsal hareketler; LGBT bireyler Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Genel değerlendirme Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çetinkaya, Y.Doğan. (2018). Toplumsal hareketler; tarih, teori ve deneyim. İstanbul: İletişim Yayınları
Touranie, A. (1999). Toplumdan toplumsal harekete, yeni sosyal hareketler/teorik açılımlar. İstanbul: Kaknüs Yayınları
Wallerstein, I; Arrighi, G.; Hopkins, T. K.. (1995). Sistem karşıtı hareketler. (C. Kanat & B. Somay, Çev.)., İstanbul: Metis Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0