TR EN

NEW MEDIA ECONOMICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YEM315 NEW MEDIA ECONOMICS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. SARP BAĞCAN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilerin yeni medyanın sosyal ve kültürel boyutlarının yanı sıra ekonomik boyutlarını da analiz edebilmelerini sağlayabilmek amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini ulusal ve uluslararası medya kuruluşlarının ekonomi-politik açıdan ele alınması, ekonomiye dair temel kavramlar, ekonomi teorileri, küreselleşme, tekelleşme kavramları oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ekonomiye dair temel kavramları tanımlayabilme
Medya kuruluşlarını, medyanın ürettiği içeriği sermaye/sahiplik yapısına göre değerlendirebilme
Medya sektöründeki istihdam durumunu, çalışma koşullarını, ekonomik yapıyı kavrayabilme
Geleneksel medya ve yeni medyayı ekonomik açıdan karşılaştırabilme

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap Okuma, Literatür Tarama EKONOMİNİN TANIMI VE EKONOMİNİN TEMEL KAVRAMLARI Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
2 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA EKONOMİSİ KAVRAMI, MEDYA EKONOMİSİNİN GELİŞİMİ, MEDYA EKONOMİSİNDE KULLANILAN TEORİ VE MODELLER Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
3 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA EKONOMİSİNDE KULLANILAN TEORİ VE MODELLER (DEVAM), MEDYA EKONOMİSİNİN YAPISAL ÖZELLİKLERİ Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
4 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA SEKTÖRÜNÜN ÜRÜN VE ÜRETİM YAPISI Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
5 Kitap Okuma, Literatür Tarama MAKRO EKONOMİK KOŞULLARIN MEDYA EKONOMİSİNE ETKİLERİ, MEDYA SEKTÖRÜNÜN PİYASA YAPISI Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
6 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA SEKTÖRÜNÜN REKABET YAPISI Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
7 Kitap Okuma, Literatür Tarama KÜRESEL MEDYA POLİTİKALARI VE BÜYÜME MODELLERİ Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA ENDÜSTRİSİ VE YENİ MEDYA Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
10 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA ENDÜSTRİSİ VE SOSYAL MEDYA Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
11 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA EKONOMİSİNDE TEMEL EĞİLİMLER: YENİ MEDYA EKONOMİSİ Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
12 Kitap Okuma, Literatür Tarama İNTERNETİN TİCARİLEŞTİRİLMESİ VE ULUSLARARASI VERİ AKIŞLARI Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
13 Kitap Okuma, Literatür Tarama AĞ EKONOMİSİ VE İNTERNET Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
14 Kitap Okuma, Literatür Tarama İNTERNETTE GELENEKSEL MEDYA Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
15 Kitap Okuma, Literatür Tarama MEDYA ENDÜSTRİSİNİN GELECEĞİ Anlatım, Tartışma, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Baytar, O., (2013), Teorik ve Pratik Açıdan Medya Ekonomisine Bakış, Konya: Çizgi Kitabevi.
Aytekin, M., (2016); Medya Endüstrisi, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Yayınları.
Başaran F., H. Geray (der.) (2016); İletişim Ağlarının Ekonomisi, Ankara: Ütopya Yayınları.
Cengiz A. (ed.) (2020); Dijital Medyanın Ekonomi Politiği, Ankara: Nobel Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe basic communication theories with the knowledge gained in public relations and publicity.
2
List the main features of communication in items.
3
Interpret the basic characteristics of communication and create a creative solution to ensure reconciliation in an existing communication problem.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use the basic information in the field of Public Relations and Publicity in interdisciplinary studies.
2
Evaluate the knowledge related to social and natural sciences and produce projects in professional life.
3
Tell the basic concepts of public relations and advertising in detail.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyze and evaluate social events at national and international level in the light of current debates.
2
Use the leadership, communication and presentation skills in occupational events.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Follow the innovations in the field of communication and important written and oral communication tools related to the field.
2
Write press releases for the purpose of introducing the institution he/she works at or owns.
3
Create communication programs within the public relations and advertising campaign.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use published domestic and foreign data sources related to public relations and advertising in the field of communication and communication area in his / her own works such as articles and projects.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the planning processes of past communication programs, public relations and advertising practices.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use communication techniques in the right place, environment and time.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Plan communication programs in the awareness of ethical values in the professional work.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 133
Total Workload of the Course Unit 133
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0