Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
RTS219 | SCRIPTWRITING | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı sinopsis, treatman, storyboard gibi senaryoya ait temel kavramları aktararak öğrenciye öğrendikleri kavramlar çerçevesinde senaryo yazım pratiği yaptırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Senaryo yazımının temel kavramları (Dramatize etme, bakış açısı karakter yaratma vb.) ve örnek senaryolar ile filmler dersin içeriğini oluşturur. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Örnek bir kısa film senaryosu üzerinden senaryonun temel kavramlarını gösterebilir. |
Gördüğü senaryo örnekler üzerinden film ve televizyon senaryolarını ayırt edebilir. |
Film ve televizyon için senaryo uygulaması yapabilir. |
Derste öğrendiği bilgiler kapsamında izlediği bir filmin senaryosunu doğru br şekilde analiz edebilir. |
Çatışma, sinopsis, tretman gibi temel senaryo kavramlarını senaryo yazımında kullanabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş | Görsel/görüntülü öykü anlatımı | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Öykü anlatma stratejileri/öyküleme teknikleri | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Örneklerle öyküleme teknikleri (Dramatize etme, bakış açısı, eksilti, temel eksilti) | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Senaryonun önemli öğeleri (doruk nokta, sürekli ilerleme yasası, sahne ve ayrım) | Anlatım, Soru-Cevap |
5 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Örneklerle senaryonun önemli öğeleri (giriş, merak öğesi “teaser”, sonuç, mutlu son, flash back) | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
6 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Karakter yaratma stratejileri | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
7 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Bir filmde karakterlerin hareket etmesini sağlayan öğeler | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Diyalog (Konuşma Örgüsü) stratejileri | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
10 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Senaryoda diğer seslerin önemi (müzik, şarkı, çevre sesleri ve gürültüler) | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
11 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Senaryo Formatı | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
12 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Sinopsis, outline, treatman | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
13 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Çekim senaryosu | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
14 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Örnek kısa senaryolar | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
15 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Genel değerlendirme | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
McKee, R. (2007). Story. İstanbul: Plato Film Yay. |
Chion, M. (2003). Bir Senaryo Yazmak. İstanbul: Agora Kitaplığı, |
Nash, P. (2013). Kısa Film Senaryosu Yazmak. İstanbul: Kalkedon Yay., |
Truby, J. (2012). Senaryo Anatomisi. İstanbul: Dharma Yay., |
Cooper P., Dancyger D. (2005). Kısa Film Yazmak. İstanbul: Es Yay., |
Akyürek F., Orhon N.(2007). Dizi Senaryosu Yazmak. İstanbul: MediaCat Yay., |
Soydan, M. (2016). Kısa Film Senaryosu Uygulamaları. İstanbul: Agora Kitaplığı |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
1 | |||||
2 |
Define the basic concepts of economics, administrative and human sciences.
|
1 | |||||
3 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
4 | |||||
4 |
Summarize the basic communication theories with information about the field of Radio Television and Cinema.
|
4 | |||||
5 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
3 | |||||
6 |
Communicate and explain the current information about communication with communication theories.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
2 | |||||
2 |
Relate the knowledge and facts in the field of communication with other areas of social sciences such as law, philosophy, economics, politics, and sociology.
|
2 | |||||
3 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
3 | |||||
4 |
Explain the structure and operation of the radio, television and cinema industries and use this information in their professional life.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
3 | |||||
2 |
Using the data sources published in his / her field effectively, he /she conduct research and use the results in his / her studies.
|
3 | |||||
3 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
3 | |||||
4 |
Analyze the international media structures and choose the media structure that is appropriate for his/her community.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
2 | |||||
2 |
Analyze and evaluate social events at national and international level through media practices.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
2 | |||||
2 |
Apply his / her knowledge about media management and organization in his / her professional life.
|
2 | |||||
3 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
3 | |||||
4 |
Propose individual or team solutions for any problems in professional applications and production.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
4 | |||||
2 |
Follow the developments in the field of communication, the studies related to the field and the mass media tools, and critically discuss the acquired knowledge.
|
4 | |||||
3 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
3 | |||||
4 |
Critically interpret the economic, political and sociological dimensions of the media.
|
3 | |||||
5 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
2 | |||||
6 |
Recognize universal norms of law and evaluate existing structures in the field of communication in the context of communication law and communication ethics and apply these gains throughout life.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
4 | |||||
2 |
Conduct literature research in a foreign language related to his/her field.
|
4 | |||||
3 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
3 | |||||
4 |
Prepare presentations for the film festival in Turkey and abroad, media organizations and communication symposia by using the communication skills.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
2 | |||||
2 |
Defend scientific, social and ethical values in his / her field studies.
|
2 | |||||
3 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
3 | |||||
4 |
Create film history, script, fiction, audio and video techniques knowledge and designs short or feature film stages.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 1 | 9 | 9 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 3 | 8 | 24 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 156 |
Total Workload of the Course Unit | 156 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,1 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |