| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi | 
|---|---|---|---|---|---|
| RTS219 | SENARYO | 3 | 3 | 3 | 6 | 
| DERS BİLGİLERİ | |
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe | 
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Veriliş Şekli | - | 
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM | 
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi NİSA GÜLENER YILDIRIM | 
| Ders Ön Koşulu | Yok | 
| AMAÇ VE İÇERİK | |
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı sinopsis, treatman, storyboard gibi senaryoya ait temel kavramları aktararak öğrenciye öğrendikleri kavramlar çerçevesinde senaryo yazım pratiği yaptırmaktır. | 
| İçerik: | Senaryo yazımının temel kavramları (Dramatize etme, bakış açısı karakter yaratma vb.) ve örnek senaryolar ile filmler dersin içeriğini oluşturur. | 
| DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) | 
|---|
| Örnek bir kısa film senaryosu üzerinden senaryonun temel kavramlarını gösterebilir. | 
| Gördüğü senaryo örnekler üzerinden film ve televizyon senaryolarını ayırt edebilir. | 
| Film ve televizyon için senaryo uygulaması yapabilir. | 
| Derste öğrendiği bilgiler kapsamında izlediği bir filmin senaryosunu doğru br şekilde analiz edebilir. | 
| Çatışma, sinopsis, tretman gibi temel senaryo kavramlarını senaryo yazımında kullanabilir. | 
| HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI | |||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem | 
| 1 | Ders İzlencesinin Tanıtılması ve Giriş | Görsel/görüntülü öykü anlatımı | Anlatım, Soru-Cevap | 
| 2 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Öykü anlatma stratejileri/öyküleme teknikleri | Anlatım, Soru-Cevap | 
| 3 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Örneklerle öyküleme teknikleri (Dramatize etme, bakış açısı, eksilti, temel eksilti) | Anlatım, Soru-Cevap | 
| 4 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Senaryonun önemli öğeleri (doruk nokta, sürekli ilerleme yasası, sahne ve ayrım) | Anlatım, Soru-Cevap | 
| 5 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Örneklerle senaryonun önemli öğeleri (giriş, merak öğesi “teaser”, sonuç, mutlu son, flash back) | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | 
| 6 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Karakter yaratma stratejileri | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | 
| 7 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Bir filmde karakterlerin hareket etmesini sağlayan öğeler | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | 
| 8 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Diyalog (Konuşma Örgüsü) stratejileri | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | 
| 9 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Senaryoda diğer seslerin önemi (müzik, şarkı, çevre sesleri ve gürültüler) | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | 
| 10 | - | ARA SINAV | - | 
| 11 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Senaryo Formatı | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | 
| 12 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Sinopsis, outline, treatman | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | 
| 13 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Çekim senaryosu | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | 
| 14 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Örnek kısa senaryolar | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | 
| 15 | İnternet ve literatür tarama Konuyla İlgili Kitap Bölümü Okuma | Genel değerlendirme | Anlatım, Soru- Cevap, Tartışma | 
| 16 | - | FİNAL | - | 
| 17 | - | FİNAL | - | 
| KAYNAKLAR | 
|---|
| McKee, R. (2007). Story. İstanbul: Plato Film Yay. | 
| Chion, M. (2003). Bir Senaryo Yazmak. İstanbul: Agora Kitaplığı, | 
| Nash, P. (2013). Kısa Film Senaryosu Yazmak. İstanbul: Kalkedon Yay., | 
| Truby, J. (2012). Senaryo Anatomisi. İstanbul: Dharma Yay., | 
| Cooper P., Dancyger D. (2005). Kısa Film Yazmak. İstanbul: Es Yay., | 
| Akyürek F., Orhon N.(2007). Dizi Senaryosu Yazmak. İstanbul: MediaCat Yay., | 
| Soydan, M. (2016). Kısa Film Senaryosu Uygulamaları. İstanbul: Agora Kitaplığı | 
| ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | ||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli | 
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
| Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 3 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi | 
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
                                             | 1 | |||||
| 2 | 
                                                İktisadi, idari ve beşeri bilimlerle ilgili temel kavramları açıklar.
                                             | 1 | |||||
| 3 | 
                                                Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
                                             | 4 | |||||
| 4 | 
                                                Radyo Televizyon ve Sinema alanı ile ilgili edindiği bilgilerle temel iletişim kuramlarını kapsamlı bir şekilde özetler.
                                             | 4 | |||||
| 5 | 
                                                İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
                                             | 3 | |||||
| 6 | 
                                                İletişim alanı ile ilgili güncel bilgileri iletişim kuramları ile ilişki kurup açıklar.
                                             | 3 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
                                             | 2 | |||||
| 2 | 
                                                İletişim alanındaki bilgi ve olguları temel düzeyde tanıdığı hukuk, felsefe, iktisat, siyaset ve sosyoloji gibi sosyal bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
                                             | 2 | |||||
| 3 | 
                                                Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
                                             | 3 | |||||
| 4 | 
                                                Radyo, televizyon ve sinema endüstrilerinin yapısını ve işleyişini açıklar ve bu bilgileri mesleki hayatında kullanır.
                                             | 3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
                                             | 3 | |||||
| 2 | 
                                                Alanında yayımlanmış veri kaynaklarını etkin biçimde kullanarak literatür taraması yapar ve sonuçlarını çalışmalarında kullanır.
                                             | 3 | |||||
| 3 | 
                                                Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
                                             | 3 | |||||
| 4 | 
                                                Uluslararası medya yapılanmalarını karşılaştırma yaparak analiz eder ve kendi toplumuna uygun olan medya yapılanmasını seçer.
                                             | 3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
                                             | 2 | |||||
| 2 | 
                                                Ulusal ve uluslararası düzeyde toplumsal olayları, medya pratikleri çerçevesinden analiz ve değerlendirme yapar.
                                             | 2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
                                             | 2 | |||||
| 2 | 
                                                Medya yönetimi ve organizasyonu konusunda edindiği bilgileri, meslek hayatında uygular.
                                             | 2 | |||||
| 3 | 
                                                Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
                                             | 3 | |||||
| 4 | 
                                                Mesleki uygulamalar ve üretimde herhangi bir problemde bireysel veya ekip olarak çözüm önerileri sunar.
                                             | 3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
                                             | 4 | |||||
| 2 | 
                                                İletişim alanındaki gelişmeleri, alanla ilgili çalışmaları ve kitle iletişim araçlarını takip eder ve edindiği bilgileri eleştirel yaklaşımla tartışır.
                                             | 4 | |||||
| 3 | 
                                                Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
                                             | 3 | |||||
| 4 | 
                                                Medyanın ekonomik, siyasi ve sosyolojik boyutlarını eleştirel süzgeçten geçirerek yorumlar.
                                             | 3 | |||||
| 5 | 
                                                Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
                                             | 2 | |||||
| 6 | 
                                                Evrensel hukuk normlarını tanıyıp, iletişim alanındaki mevcut yapıları iletişim hukuku ve iletişim etiği bağlamında değerlendirir ve bu kazanımları hayat boyu uygular.
                                             | 2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
                                             | 4 | |||||
| 2 | 
                                                Alanı ile ilgili yabancı dilde kaynak taraması yapar. Dünya sineması, televizyon sektörü ve yeni medya mecralarını takip eder ve ilgili platformlarda tartışır.
                                             | 4 | |||||
| 3 | 
                                                Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
                                             | 3 | |||||
| 4 | 
                                                Yurtiçi ve yurtdışında gerçekleşen film festivali, medya organizasyonları ve iletişim sempozyumları gibi platformlarda iletişim becerilerini kullanarak sunum yapar.
                                             | 3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
                                             | 2 | |||||
| 2 | 
                                                Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel, sosyal ve etik değerleri savunur.
                                             | 2 | |||||
| 3 | 
                                                Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.
                                             | 3 | |||||
| 4 | 
                                                Sinema tarihi, senaryo, kurgu, ses ve görüntü teknikleri bilgilerini kullanır ve kısa veya uzun metraj film aşamalarını tasarlar.
                                             | 3 | |||||
| DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ | |||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü | 
| Ders | 14 | 3 | 42 | 
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 | 
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 | 
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 | 
| Okuma | 0 | 0 | 0 | 
| Ödev | 0 | 0 | 0 | 
| Proje Hazırlama | 1 | 9 | 9 | 
| Seminer | 0 | 0 | 0 | 
| Staj | 0 | 0 | 0 | 
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 | 
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 | 
| Uygulama | 3 | 8 | 24 | 
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | 
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 | 
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | 
| TOPLAM | 35 | 0 | 156 | 
| Genel Toplam | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |