TR EN

MARKETING PUBLIC RELATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
RTI307 MARKETING PUBLIC RELATIONS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders; halkla ilişkiler mesleğini kuramsal olarak tanıma ve uygulama alanlarını kavrama becerisini öğrenciye kazandırmayı amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Halkla ilişkiler kavramının tanımı ve özellikleri, halkla ilişkilerin gelişim süreci, halkla ilişkiler ve benzer alanlar, halkla ilişkilerin uygulama alanları, pazarlama kavramı ve tarihsel süreci, pazarlamanın temel nitelikleri, pazarlama karması unsurları, CPR ve MPR kavramları, pazarlama-halkla ilişkiler ilişkisi ve pazarlama yönlü halkla ilişkiler, pazarlama yönlü halkla ilişkilerin kullanım nedenleri ve kullanım alanları, pazarlama yönlü halkla ilişkilerde planlama süreci ve kullanılan araçlar, sosyal medya ve sosyal medyanın pazarlama yönlü halkla ilişkilerdeki rolü, pazarlama yönlü halkla ilişkiler ve sosyal medyada kullanımı, rastgele incelikli davranışlar ve pazarlama yönlü halkla ilişkiler dersin içeriğini oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Pazarlama yönlü halkla ilişkileri tanımlar.
Pazarlama yönlü halkla ilişkilerin kullanım alanlarına ilişkin örnekler verir.
Tüketicilerdeki değişmelerin pazarlama halkla ilişkileri uygulamalarına etkilerini tartışır.
Pazarlama ve halkla ilişkiler ilişkisini açıklar.
Pazarlama halkla ilişkilerinin özelliklerine ilişkin edindiği bilgiler doğrultusunda pazarlama halkla ilişkileri faaliyetlerini uygular.
Pazarlama yönlü halkla ilişkiler uygulamalarını sektörel açıdan karşılaştırır
Teknolojideki değişmeleri ve teknolojinin pazarlama yönlü halkla ilişkilere etkisini değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama Tanışma, Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması: İzlence Kaynakça Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama Halkla ilişkiler kavramının tanımı ve özellikleri, Halkla ilişkilerin gelişim süreci Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama Halkla ilişkiler ve benzer alanlar, halkla ilişkilerin uygulama alanları Anlatım, Tartışma
4 Literatür tarama Pazarlama kavramı ve tarihsel süreci Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama Pazarlamanın temel nitelikleri, pazarlama karması unsurları Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama CPR ve MPR Kavramları Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama CPR ve MPR Kavramları Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Pazarlama-Halkla İlişkiler İlişkisi ve Pazarlama Yönlü Halkla İlişkiler Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama Pazarlama Yönlü Halkla İlişkilerin Kullanım Nedenleri ve Kullanım Alanları Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama Pazarlama Yönlü Halkla İlişkilerde Planlama Süreci ve Kullanılan Araçlar Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama Sosyal Medya ve Sosyal Medyanın Pazarlama Yönlü Halkla İlişkilerdeki Rolü Anlatım, Tartışma
13 Literatür tarama Pazarlama Yönlü Halkla İlişkiler ve Sosyal Medyada Kullanımı Anlatım, Tartışma
14 Literatür tarama Pazarlama Yönlü Halkla İlişkiler ve Sosyal Medyada Kullanımı Anlatım, Tartışma
15 Literatür tarama Rastgele İncelikli Davranışlar ve Pazarlama Yönlü Halkla İlişkiler Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Balta Peltekoğlu, F. (2014). Halkla İlişkiler Nedir? İstanbul: Beta Basım Yayım.
Güçdemir, Yeşim (2017). Sosyal Medya: Halkla İlişkiler, Reklam ve Pazarlama. İstanbul: Derin Yayınları.
Baytekin, Evrim Pelin (2015). Halkla İlişkiler Perspektifinden Güncel Pazarlama Yaklaşımları. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 3 36
Ödev 2 6 12
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 133
Total Workload of the Course Unit 133
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0