TR EN

MORAL PHILOSOPHY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
FEL408 MORAL PHILOSOPHY 8 3 3 7

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, öğrencini etik alanında gerçekleştirdiğimiz eylemlerimizi ve aldığımız kararlarımızı doğru ve yanlış olarak belirlememizi ve incelememizi mümkün kılabilecek ve ne türden bir karaktere ahlaki olarak sahip olmamız gerektiğine ilişkin farklı etik ilkeleri ve kuramları eleştirel olarak değerlendirmesini sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; ahlak, zorunluluk, özgürlük, insan hakları ve iyi yaşam kavramının incelenmesi ve Ahlak Felsefesi alanında geliştirilmiş farklı kuramların belirli ve günlük hayattan alınan örneklerle karşılaştırılarak değerlendirilmesi oluşmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Ahlak Felsefesi alanında temel sorunları, kavram, ilke ve kuramları tanır.
Ahlak Felsefesi alanındaki kavramları, ilkeleri ve teorileri tartışarak ve karşılaştırarak, hem ahlak ve sosyal konulara hem de etik olarak karar alma süreçlerine uygular.
Ahlaki yükümlülükler, ödevler ve değerler arasındaki ilişkiye ilişkin ürettiği somut kişisel düşünceleri gerekçelendirir.
Ahlaki konular hakkında eleştirel ve tutarlı düşünme becerileri geliştirir.
Ahlak Felsefesi alanında ortaya koyulan sorunlar üzerinde enine boyuna düşünerek, bu sorunlara dair yaratıcı çözümler üretir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Ahlak Felsefesi’ne Giriş – Etik – Ahlak ayrımı – Temel Kavramlar Anlatım, soru - cevap, tartışma
2 Kaynak Okuma Platon: Temel Etik Kavramları ve Özgürlük Sorunu Anlatım, soru - cevap, tartışma
3 Kaynak Okuma Aristoteles: Temel Etik Kavramları Anlatım, soru - cevap, tartışma
4 Kaynak Okuma Aristoteles: Düşünce - Karakter Erdemleri - Özgürlük Sorunu Anlatım, soru - cevap, tartışma
5 Kaynak Okuma Kant: Aydınlanma nedir? Anlatım, soru - cevap, tartışma
6 Kaynak Okuma Kant: Temel Etik Kavramları ve Ahlak Yasası J. S. Mill - Faydacılık Anlatım, soru - cevap, tartışma
7 Kaynak Okuma Vize için tekrar Anlatım, soru - cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak Okuma Nietzsche: Temel Etik Kavramları ve Ahlak Eleştirisi Anlatım, soru - cevap, tartışma
10 Kaynak Okuma J. P. Sartre: Özgürlük Sorunu Anlatım, soru - cevap, tartışma
11 Kaynak Okuma Levinas – Başkanın Etiği Anlatım, soru - cevap, tartışma
12 Kaynak Okuma Feminist Etik Anlatım, soru - cevap, tartışma
13 Kaynak Okuma Hayvanın Özgürleşmesi: Etiğe Farklı Bir Bakış Anlatım, soru - cevap, tartışma
14 Kaynak Okuma Güncel Etik Konularla Ödevlerin Değerlendirilmesi Anlatım, soru - cevap, tartışma
15 Kaynak Okuma Final için tekrar Anlatım, soru - cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Platon. (2016). Sokrates’in Savunması. (çev. Ari Çokona). İstanbul: Yapı Kredi Kazım Taşkent Yayınları.
Aristoteles. (1998). Nikomakhos’a Etik. (çev. Saffet Babür). Ankara: Ayraç
Immanuel Kant. (1999). Pratik Aklın Eleştirisi. ( çev. Ioanna Kuçuradi). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu
Nietzsche. (2003). Böyle Söyledi Zerdüşt. (çev. Mustafa Tüzel). İstanbul: İş Bankası Yayınları
Platon. (2018). Devlet. (çev. M. Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Kant., I. (2005). «Aydınlanma Nedir? Sorusuna Yanıt». Kant içinde (çev. Nejat Bozkurt). İstanbul: Say Yayınları.
Mill., J., S. (2019). Faydacılık. (çev. Gökhan Murteza). İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
Sartre, J., P. (2009). Varlık ve Hiçlik. (Çev. Turhan Ilgaz ve Gaye Çankaya Eksen) İstanbul: İthaki Yayınları.
Levinas., E. (2003). Sonsuza Tanıklık. (çev. Melih Başaran – Meder Atıcı). İstanbul: Metis Yayınları.
Levinas., E. (2005). Zaman ve Başka. (çev. Özkan Gözel), İstanbul: Metis Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
4
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
0
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
3
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
0
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
0
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
4
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
4
3
Students act ethically impartial in their research studies.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 6 72
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 178
Total Workload of the Course Unit 178
Workload (h) / 25.5 7
ECTS Credits allocated for the Course Unit 7,0