TR EN

CONTEMPORARY POLITICAL MOVEMENTS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SKY319 CONTEMPORARY POLITICAL MOVEMENTS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı, modern siyasi akımların ortaya çıkışlarını, gelişimlerini ve toplumsal etkilerini ele alarak, günümüze yansımalarını analiz edebilecek düzeyde çağdaş siyaset düşüncesi altyapısı oluşturmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğini; çağdaş siyasi akımların düşünsel ve tarihsel temelleri, liberalizm, muhafazakarlık sosyalizm ve marksizm, faşizm, anarşizm, sosyal demokrasi, feminizm, kökten dincilik, yeni sağ ve sol siyasi akımlar gibi konular oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

19. ve 20. Yüzyılların siyasal yaşamı üzerindeki etkilerini anlamak üzere modern siyasi ideolojilerin ana temsilcilerinin temel kavramlarını, varsayımlarını ve fikirlerini açıklar. (Explain)
Liberalizm, muhafazakarlık, sosyalizm, milliyetçilik, anarşizm, faşizm, feminizm, kökten dincilik gibi siyasi akımların temel konuları ve kavramlarını tanımlar. (Identify)
Siyasi kavramlar ve gündelik siyasi yaşamın birbiriyle ilişkisini bağdaştırır. (Relate)
Siyasi düşünürlerin içinde yaşadığı sosyal, siyasi ve entelektüel bağlamı keşfeder. (Discover)
Batı siyasi düşüncesine katkılarını belirlemek üzere siyasi düşünürlerin etkilerini ve entelektüel mirasları üzerine sınıflandırmalar yapar. (Catogarize)
Siyaset biliminde yer alan normatif argümanların nasıl oluşturulduğunu ve gerekçelendirildiğini dönemsel olaylar ile ilişkilendirir. (Relate)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Çağdaş Siyasal Akımların Düşünsel ve Tarihsel Temelleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitaptan ilgili bölümün okunması Tarihsel Arka plan ve İdeoloji Kavramının Dönüşümü Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitaptan ilgili bölümün okunması Liberalizm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitaptan ilgili bölümün okunması Muhafazakarlık Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitaptan ilgili bölümün okunması Sosyalizm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitaptan ilgili bölümün okunması Sosyal Demokrasi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitaptan ilgili bölümün okunması Marksizm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitaptan ilgili bölümün okunması Milliyetçilik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitaptan ilgili bölümün okunması Faşizm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitaptan ilgili bölümün okunması Anarşizm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitaptan ilgili bölümün okunması Feminizm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitaptan ilgili bölümün okunması Ekolojik Düşünce Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, İnceleme
14 Kitaptan ilgili bölümün okunması Dini Fundamentalizm Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, İnceleme
15 Kitaptan ilgili bölümün okunması Genel Değerlendirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi, İnceleme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Heywood, A. (2013). Siyasi İdeolojiler, (çev. Kalkan B.), Adres Yayınları, Ankara
Örs. B. (2015). 19. Yüzyıldan 20. Yüzyılda Modern Siyasal İdeolojiler, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul
Şenel, A. (2001). Çağdaş Siyasal Akımlar: Liberalizm, Anarşizm, Sendikalizm, Sosyalizm, Faşizm, İmaj Yayınları, Ankara
Heywood, A. (2012). Political Ideologies, 5th Edition, UK: Palgrave Macmillan

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 5 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 126
Total Workload of the Course Unit 126
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0