TR EN

OPERATIONS RESEARCH PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
UIT320 OPERATIONS RESEARCH 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu ders ile öğrencilere; yöneylem araştırmasındaki modelleme ve karar verme kavramının, genel metodolojilerin ve çözüm prosedürlerin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca, dersin sonunda öğrencilerin bu bilgileri kullanarak işletme yönetimindeki problemleri analiz edebilecek ve çözüm üretebilecek düzeyde bilgi ve beceri sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriğinde;karar vermede sayısal yöntemlere giriş,doğrusalprogralamadaformülasyon ve grafik çözüm yöntemi,doğrusal programlama uygulamaları,grafik çözümde duyarlılık analizi,doğrusal programlamada cebirsel çözüm (Simpleks Yöntemi),simpleks yöntemindeki özel durumlar,doğrusal programlamada dualite ve duyarlılık analizi,doğrusal programlamada ulaştırma (transport) modeli, atama modeli ve taşıma modeli yer almaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Model formülasyonu ve karar verme yaklaşımını iş problemlerine uygulayabilir. (Use) (Bloom’s 3)
Optimizasyon kavramını tanımlar. (Define) (Bloom’s 1)
Doğrusal modelleri ve doğrusal programları kullanarak işletme sorunlarını çözer (Solve) (Bloom’s 3)
Gerçek yaşam problemlerinin doğrusal modelleri ve bu modellerin eniyi çözümlerini uygular (Apply) (Bloom’s 3)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Okuma ve kaynak tarama Yöneylem Araştırmasının Tarihçesi ve Giriş Anlatım tartışma
2 Okuma ve kaynak tarama Doğrusal Programlamaya(DP) Giriş Anlatım tartışma
3 Okuma ve kaynak tarama DP- Karar Verme ve Modeller Anlatım tartışma
4 Okuma ve kaynak tarama DP- Grafik Çözüm Yöntemi Anlatım tartışma
5 Okuma ve kaynak tarama DP -Simpleks Çözüm Yöntemi Anlatım tartışma
6 Okuma ve kaynak tarama DP -Simpleks Çözüm Yöntemi Anlatım tartışma
7 Okuma ve kaynak tarama DP -Dualite Kuramı Ve Duyarlılık Analizi Anlatım tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma ve kaynak tarama DP -Ulaştırma Problemleri Anlatım tartışma
10 Okuma ve kaynak tarama DP -Ulaştırma Problemleri Anlatım tartışma
11 Okuma ve kaynak tarama DP –Atama Problemleri Anlatım tartışma
12 Okuma ve kaynak tarama Tamsayılı Programlama Anlatım tartışma
13 Okuma ve kaynak tarama Karar Kuramı Anlatım tartışma
14 Okuma ve kaynak tarama Oyun Kuramı Anlatım tartışma
15 Okuma ve kaynak tarama Genel Tekrar Anlatım tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Taha, H.A. (2003), Yöneylem Araştırması, (Çev), İstanbul: Literatür Ders Kitapları Yayın Evi.
Ulucan, A. (2007), Yöneylem Araştırması, (2. Baskı), Ankara: Siyasal Kitabevi
Öztürk, A. (2016), Yöneylem Araştırması, (16. Baskı), Ekin Basın Yayın
Hillier, F. S. (2014), Introduction to Operation Research, (10. Edition), McGraw Hill

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 127
Total Workload of the Course Unit 127
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0