TR EN

BUSINESS AND INFORMATIC ETICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
YBS319 BUSINESS AND INFORMATIC ETICS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Seçmeli
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. KAMİL KAYA
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencileri meslekleriyle ilgili toplumsal ve ahlaki tartışmalardan haberdar etmek, bu konulardaki farklı görüş ve yaklaşımları tanıtarak kendi görüşlerini oluşturmalarına ve ifade etmelerine yardımcı olmak.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, kavramlar, etik kuramları. profesyonel etik, mesleki davranış kuralları, sorumluluk. mahremiyet, veri koruma. fikri mülkiyet, telifler, patentler, lisans anlaşmaları. bilişim suçları. bilişim teknolojisinin toplumsal etkileridir.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Etik ve ahlak konularını bilir.
Alanında etik davranışa uygun olarak davranır.
Bilişim ile ilgili ahlaki görüşü sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
Ahlaklı ve örnek iş uygulamalarını kendi iş akışına entegre eder.
İş hayatındaki davranışlarda ahlaki değerlerin anlamını değerlendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Giriş, Ahlak ve Etik Kavramının karşılaştırmalı anlatımı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Literatür okuması Normatif, Meta ve Uygulamalı Etik Konuları Kuramsal Anlatım Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Literatür okuması Örnek olaylar bağlamında uygulamalı etik tartışmaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Literatür okuması Bilişim Sistemlerine İlişkin Etik ve Sosyal Konuların Anlaşılması, Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Literatür okuması Enformasyon Çağına Yönelik Ahlaki Boyutlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Literatür okuması Temel Kavramlar; Sorumluluk, Hesap Verilebilirlik, Yükümlülük, Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Literatür okuması Etik Sorunları Ortaya Çıkaran Temel Teknoloji Eğilimleri, Etik Analiz, Aday Etik İlkeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuması Profesyonel Davranış Kuralları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Literatür okuması Gerçek Dünyaya İlişkin Etik İkilemler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Literatür okuması İnternet Çağında Kişisel Gizlilik ve Özgürlük Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Literatür okuması Mülkiyet Hakları: Fikri Mülkiyet Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Literatür okuması Sistem Kalitesi: Veri Kalitesi ve Sistem Hataları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Literatür okuması Yaşam Kalitesi: Tarafsızlık, Erişim ve Sınırlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Literatür okuması Bilgisayar Suçları ve Kötüye Kullanma Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Odabaşı, H. F, & Leymun, Ş. O.(2019). Bilişim Etiği ve Güvenliği, Nobel Yayıncılık
Dedeoğlu, G. (2009). Etik ve Bilişim. Etki Yayıncılık.
Tavani, H. T. (2011). Ethics and technology: Controversies, questions, and strategies for ethical computing. John Wiley & Sons.
Avşar, Z., & Öngören, G. (2010). Bilişim hukuku. Türkiye Bankalar Birliği.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0