Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS227 | SOCIOLOGY OF FAMILY | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi RAHEB MOHAMMADI GHANBARLOU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin sonunda öğrencilerin; aile olgusu ile ilgili sosyolojik kavramların olgusal karşılıklarını örneklendirerek tanımlayabilmeleri, insan-aile-toplum-ekosistem iç içeliğini sürdürebilirlik ilkesini dikkate alarak açıklayabilmeleri, modernleşme-küreselleşme bağlamında hanehalkı bileşimlerinde meydana gelen değişimleri örneklendirebilmeleri, bir kurum ve bir etkileşim ağı olarak aileyi etkileyen sosyal, psikolojik, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz edebilmeleri, ailenin yaşam döngüsü ve tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak toplumsal cinsiyet yaklaşımlarını karşılaştırabilmeleri, Türk aile yapısı ile ilgili araştırmalara ait nitel ve nicel verileri karşılaştırarak sunabilmeleri ve dünya aile politikalarını bilmeleri hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini; aile çeşitlerinin tanımları ve örneklendirmeleri; kurum ve etkileşim ağı olarak aile, insan-aile-toplum iç içeliği, ailenin kurumsal işlevleri ve modernleşme-küreselleşmenin işlevlere etkisi, sosyal etkileşim ve sosyal etkileşim ağı olarak aile ile ailenin işlevleri arasındaki bağıntılar, ailenin yaşam evreleri ve kuşaklar arası ilişkiler, toplumsal cinsiyet kavramı ve farklı yaklaşımlar, ailenin önemli işlevlerinden biri olan sosyalleştirilmesi ile toplumsal cinsiyet arasındaki bağıntılar, tarih boyunca Türk toplumunda ailenin değişim süreci, modernleşme-küreselleşme sürecinde çekirdek aile ağı örnekleri ve diğer aile çeşitleri ile mukayese edilmesi, aile hayatını büyük ölçüde etkileyen evlilik ve boşanma olguları ve bu konuda Türkiye’den ve Dünyadan örnekler, aile teorilerinin aileye yaklaşımı, her bir teorinin aile ile ilgili temel sorusu ve yaptığı açıklamalar, dünya ülkelerinde uygulanan aile politikaları oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Birey-aile-toplum-ekosistem iç içeliğinin önemini bilir. |
Aile ile ilgili temel sosyolojik kavramları örnekler vererek tanımlar. |
Modernleşme-küreselleşme bağlamında hanehalkı bileşimlerinde meydana gelen değişimleri örnekler vererek açıklar. |
Yapısal/işlevselci, çatışmacı, sembolik etkileşimci ve değiş-tokuş ve sistemler teorisinin temel kavramlarını gündelik hayattan seçtiği somut bir duruma uygular. |
Toplumsal cinsiyet teorik yaklaşımları ve fiili hayattaki uygulamaları; aile tipleri, ailenin yaşam döngüsü ve tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak karşılaştırır. |
Türk aile yapısı ile ilgili araştırmaların ortaya koyduğu nitel ve nicel verileri karşılaştırır. |
Bir kurum ve bir etkileşim ağı olarak aileyi etkileyen sosyal, psikolojik, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Aile çeşitleri ve tanımları | Anlatım , soru-cevap |
2 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | İnsan-aile-toplum ilişkisi: Doğrusal mı, karşılıklı mı? | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
3 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Kurum olarak aile | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
4 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Ailenin kurumsal işlevleri | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
5 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Sosyal etkileşim ağı olarak aile | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
6 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Ailenin bireyleri: Anne, baba, bebek, çocuk, genç ve yaşlı arasındaki ilişkiler | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
7 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Aile ve toplumsal cinsiyet | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Ailede yaşam evreleri ve kuşaklar | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
10 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Tarih boyunca Türk toplumunda aile | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
11 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Sürdürebilirlik açısından modernleşme-Küreselleşme ve çekirdek aile ağı ve diğer aile tipleri | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
12 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Evlilik ve Boşanma | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
13 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Türkiye’de aile araştırmalarının metodolojik ilkeler çerçevinde eleştirel incelenmesi | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
14 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Aile teorileri | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
15 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Dünyada aile politikaları | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Aydın, Mustafa. (yay.haz.). (2014). Aile sosyolojisi yazıları. İstanbul: Açılım Kitap |
Canatan, K, Yıldırım, E. (2013). Aile sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap |
Treas, J., Jacqueline Scott, J., Martin Richards. M. (eds). (2014). Sociology of families. Oxford: Wiley Backwell Companion |
Türkiye’de Aile Yapısı Araştırması (2013) : Tespitler, Öneriler. Ankara: T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Yayınları |
Türkiye’de Boşanma Nedenleri Araştırması. (2014). Ankara: T.C. Aile,Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Yayınları |
Türkiye’de Evlilik Tercihleri Araştırması (2015). Ankara: T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Yayınları |
Eric Widmer, E., Riitta Jallinoja, R. (eds.). (2008). Beyond the nuclear family: families in a configurational perspective. Switzerland: Peter Lang AG |
Oktik, N., Reşitoğlu, HÜ. (2018). Aileyi Anlamak (Disiplinler Arası Yaklaşım). Ankara. Nobel. |
Aydın, M.(2016). Sistematik Aile Sosyolojisi. Çizgi Kitapevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
5 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
5 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
5 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
2 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
5 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
0 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
4 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
5 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
4 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |