Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS388 | HISTORY OF TURKISH SOCIOLOGY | 6 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; öğrencinin Türkiye’de Sosyolojik düşüncenin kökenlerini kavraması, Türkiye’de Sosyolojinin ortaya çıkışını ve gelişim sürecini öğrenmesi, Türk Sosyologları ve ilgi alanları hakkında bilgi sahibi olması, Türkiye’de gelişen sosyoloji ekollerini bilmesi ve açıklaması, toplumun problemleri hakkında analiz ve yorumlamalar yapmasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini; 19. Asırda Batı ile ilişkiler ve Batı düşüncesinin Türk aydınları üzerindeki etkisi, Meşrutiyet dönemi düşünce akımları ve sosyolojinin gelişimi, Ziya Gökalp ve Prens Sabahattin’in Türk sosyolojisine katkıları, Türkiye’de sosyolojinin kurumsallaşması, erken Cumhuriyet döneminde Türk sosyolojisi, 1950-1960, 1960-1980 ve 1980-2000 dönemlerinde Türk sosyolojisi, Türk sosyolojisinin temel nitelikleri ve eğilimleri oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Türkiye’de sosyolojik düşüncenin tarihsel kökenlerini açıklar. |
Türkiye’de sosyolojinin ortaya çıkış ve gelişim sürecini anlatır. |
Türkiye’de sosyolojinin kurumsallaşma sürecini açıklar. |
Türk sosyolojisinin temel akımlarını karşılaştırır. |
Türk sosyolojisinin temel nitelikleri ve eğilimlerini karşılaştırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | 19. Asırda Batı ile İlişkiler ve Yenilik Hareketleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Meşrutiyet Dönemi Düşünce Akımları ve Sosyolojinin Gelişimi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Ziya Gökalp’in Türk Sosyolojisine Katkıları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Prens Sabahattin’in Türk Sosyolojisine Katkıları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Türkiye’de Sosyolojinin Kurumsallaşması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Erken Cumhuriyet Döneminde Türk Sosyolojisi (1923-1950) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | 1950-1960 Döneminde Türk Sosyolojisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | 1960-1980 Döneminde Türk sosyolojisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | 1980-2000 Döneminde Türk sosyolojisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Türkiye'de Sosyoloji Ekolleri ve Temsilcileri (Kuruluş Dönemi Ekolleri ve Temsilcileri) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Türkiye'de Sosyoloji Ekolleri ve Temsilcileri (Gelişme Dönemi Dönemi Sosyoloji Ekolleri; İstanbul Edebiyat-Sosyoloji Ekolü ve Temsilcileri) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Türkiye'de Sosyoloji Ekolleri ve Temsilcileri (Gelişme Dönemi Dönemi Sosyoloji Ekolleri; İstanbul İktisat-Sosyoloji Ekolü ve Temsilcileri) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Türkiye'de Sosyoloji Ekolleri ve Temsilcileri (Gelişme Dönemi Dönemi Sosyoloji Ekolleri; Ankara Ekolü ve Temsilcileri) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Dönemin değerlendirilmesi ve örnek çalışmalar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Özdemir, M. Çağatay (Edit.). (2015).Türkiye’de Sosyoloji. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını |
Özdemir, M. Çağatay, (Der.). (2008).Türkiye’de Sosyoloji I-II (İsimler-Eserler). Ankara: Phoenix Yayınevi |
Ergan, Nevin Güngör.(2018). “Türkiye’de Sosyoloji”, Sosyoloji, (edit.) Esra Burcu Sağlam-Aslıhan Öğün Boyacıoğlu-Ayça Gelgeç Bakacak.Ankara: Siyasal Kitabevi |
Şahin, Mehmet Cem.(2013) “Türkiye’de Sosyoloji”, Sosyolojiye Giriş, (Edit) İhsan Çapcıoğlu-Hayati Beşirli. Ankara: Grafiker Yayınları |
Ünsaldı, Levent-Geçgin- Ercan. (2013). Sosyoloji Tarihi. Ankara: Heretik Yayınları |
Kongar, Emre. (2016).Türk Toplumbilimcileri. İstanbul: Remzi Kitabevi |
Kaçmazoğlu, H. Bayram.(2013). Türk Sosyoloji Tarihi 1. İstanbul: Doğu Kitabevi |
Kaçmazoğlu, H. Bayram. (2018). Türk Sosyoloji Tarihi Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Doğu Kitabevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
4 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
4 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
5 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
2 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
4 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
0 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
0 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
1 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 6 | 72 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 6 | 72 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 204 |
Total Workload of the Course Unit | 204 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |