Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
TUR218 | HISTORY OF CIVILIZATION | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; uygarlıkların temel özellikleri, tarihsel gelişimleri, benzerlikleri ve farklarını ve günümüze yansımaları hakkında kapsamlı bilgi sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Uygarlık kavramını anlamı ve tarihçesi, Anadolu’da yaşamış uygarlıkların özellikleri, Yunan-Helen, Roma-Bizans, Mezopotamya, Mısır ve İran uygarlıklarının siyasal, sosyal, ekonomik ve kültürel yapıları konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Uygarlık kavramını ve gelişimini tanımlar |
Uygarlıkları tarihsel olarak sınıflandırabilir. |
Farklı uygarlıklar arasında karşılaştırma yapabilir |
Anadolu’da yaşamış uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanat özelliklerini yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür taraması, sunum | Uygarlık Kavramı | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
2 | Literatür taraması, sunum | Dünyanın Oluşumu ve Mezopotamya | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
3 | Literatür taraması, sunum | Eski Mısır Tarihi ve Uygarlıkları | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
4 | Literatür taraması, sunum | Eski Anadolu Tarihi ve Uygarlıkları | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
5 | Literatür taraması, sunum | Eski Yunan ve Roma Uygarlıkları | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
6 | Literatür taraması, sunum | Ortaçağ Avrupa- Doğu Roma (Bizans) Tarihi | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
7 | Literatür taraması, sunum | Ortaçağ Avrupa- Doğu Roma (Bizans) Tarihi | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması, sunum | İslam Tarihi ve Uygarlığı | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
10 | Literatür taraması, sunum | Yeniçağ'da Avrupa ve Osmanlı | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
11 | Literatür taraması, sunum | Modern Uygarlık | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
12 | Literatür taraması, sunum | Demokrasi Devrimleri ve Sanayi Devrimi | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
13 | Literatür taraması, sunum | 20.Yüzyıldan 21.Yüzyıla: Savaşlar, Barış ve Küreselleşme Dönemi | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
14 | Literatür taraması, sunum | 21. Yüzyılda Küreselleşme | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
15 | Literatür taraması, sunum | Genel Tekrar | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Ergüven, A.( 1999). Uygarlık Tarihi, Eskişehir. |
Şahin, M. (2002). Uygarlık Tarihi, Ankara. |
Tanilli, S. (2013). Uygarlık Tarihi, Cumhuriyet Kitapları. |
Norbert Elias, 2011, Uygarlık Süreci, İletişim. |
Fernand Braudel , 2004, Maddi Uygarlık: Gündelik Hayatın Yapıları çev. Mehmet Ali Kılıçbay. Ankara: İmge. |
Leo Huberman, 2005, Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla. İstanbul: İletişim. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
3 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
0 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
0 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
0 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
0 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
0 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
0 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
3 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
0 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 6 | 30 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 153 |
Total Workload of the Course Unit | 153 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |