Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SOS117 |
INTRODUCTION TO ANTHROPOLOGY |
1 |
3 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM DERİN SAĞLAM |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı öğrencinin sosyal antropolojinin nasıl bir bilim olduğunu, inceleme alanını, temel ilkelerini, yaklaşım ve yöntemlerini öğrenmesi ve antropolojinin kültür aşırı yaklaşımını benimseyerek faklı kültürleri anlamasını ve bu farklı kültürlere saygı duymasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriğini Antropolojinin ne olduğu ve alt dallarıyla olan ilişkileri, alanda kullanılan kuramlar, diğer bilimlerle ilişkileri ve insanlığın kronolojik izleri, etnisite, evlilik, sosyal davranış, toplumsallaşma, ahlaki gelişim, metodoloji, kültür ve kültürel değişim kavramlarının incelenmesi, beden pratiklerine bakış ve antropolojinin arkeolojik ve sanatsal kalıntılar üzerinden değerlendirilmesi ve alanla ilgili örneklemelerin incelendiği çağdaş filmlerin izlenerek tartışılması oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Antropoloji bilimini diğer sosyal bilimlerden ayırt edilmesini mümkün kılan temel konuları ve kavramları bilir. |
Kültürün insan davranışı üzerindeki etkilerini örnekler yoluyla bağıntılar kurarak tanımlar. |
İnsanlık tarihini ve kültürleri geniş bir bakış açısıyla tanır. |
Cinsiyet rolleri, aile, evlilik gibi konuların kültürler arası farklılıklar içerisinde oluşma sürecini açıklar. |
Antropolojik bakış açısıyla günümüz modern toplumlar arasındaki sosyal ve kültürel farklılıkları ve benzerlikleri ayırt eder. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Antropolojinin bilim olarak doğuşu |
Anlatım |
2 |
Okuma - Araştırma |
Antropolojik Kuramlar ve alt disiplinler |
Anlatım |
3 |
Okuma - Araştırma |
Diğer bilimlerle olan ilişkiler ve insanın kronolojik izleri |
Anlatım / Tartışma |
4 |
Okuma - Araştırma |
Dil ve İletişim |
Anlatım / Tartışma |
5 |
Okuma - Araştırma |
Etnisite – Evlilik – Sosyal Davranış |
Anlatım / Örnek Olay ve Tartışma |
6 |
Okuma - Araştırma |
Toplumsallık – Ahlaki Gelişim |
Anlatım / Tartışma |
7 |
Okuma - Araştırma |
The Other Lamb (opsiyonel)
Film değerlendirmesi |
Anlatım / Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma - Araştırma |
Antropolojik metodoloji |
Örnek Olay ve Tartışma |
10 |
Okuma - Araştırma |
Kültür ve Kültürel Değişim |
Anlatım / Tartışma |
11 |
Okuma - Araştırma |
Kültür ve Kültürel Değişim II |
Anlatım / Tartışma |
12 |
Okuma - Araştırma |
Geçmişten günümüze beden pratikleri |
Örnek Olay ve Tartışma / Bireysel Çalışma |
13 |
Okuma - Araştırma |
Antropolojik ve Arkeolojik Buluntular |
Anlatım / Tartışma |
14 |
Okuma - Araştırma |
Midsommar (Opsiyonel)
Film incelemesi |
Anlatım / Tartışma |
15 |
- |
Genel Tekrar |
Anlatım / Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
William A. Haviland, Kültürel Antropoloji, Çev: İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu, Kaktüs Yayınları, 2008. |
Conrad Philip Kottak, Antropoloji: İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış, Ütopya Yayınları, 2008. |
Serena Nanda, Richard L. Warms. (2007). Cultural Anthropology. Thomson Wadsworth |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
|
1 |
|
|
|
|
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
6 |
72 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
7 |
7 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
179 |
|
Total Workload of the Course Unit |
179 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
7 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|