Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SOS117 |
ANTROPOLOJİYE GİRİŞ |
1 |
3 |
3 |
7 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM DERİN SAĞLAM |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı öğrencinin sosyal antropolojinin nasıl bir bilim olduğunu, inceleme alanını, temel ilkelerini, yaklaşım ve yöntemlerini öğrenmesi ve antropolojinin kültür aşırı yaklaşımını benimseyerek faklı kültürleri anlamasını ve bu farklı kültürlere saygı duymasını sağlamaktır. |
İçerik: |
Bu dersin içeriğini Antropolojinin ne olduğu ve alt dallarıyla olan ilişkileri, alanda kullanılan kuramlar, diğer bilimlerle ilişkileri ve insanlığın kronolojik izleri, etnisite, evlilik, sosyal davranış, toplumsallaşma, ahlaki gelişim, metodoloji, kültür ve kültürel değişim kavramlarının incelenmesi, beden pratiklerine bakış ve antropolojinin arkeolojik ve sanatsal kalıntılar üzerinden değerlendirilmesi ve alanla ilgili örneklemelerin incelendiği çağdaş filmlerin izlenerek tartışılması oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Antropoloji bilimini diğer sosyal bilimlerden ayırt edilmesini mümkün kılan temel konuları ve kavramları bilir. |
Kültürün insan davranışı üzerindeki etkilerini örnekler yoluyla bağıntılar kurarak tanımlar. |
İnsanlık tarihini ve kültürleri geniş bir bakış açısıyla tanır. |
Cinsiyet rolleri, aile, evlilik gibi konuların kültürler arası farklılıklar içerisinde oluşma sürecini açıklar. |
Antropolojik bakış açısıyla günümüz modern toplumlar arasındaki sosyal ve kültürel farklılıkları ve benzerlikleri ayırt eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Antropolojinin bilim olarak doğuşu |
Anlatım |
2 |
Okuma - Araştırma |
Antropolojik Kuramlar ve alt disiplinler |
Anlatım |
3 |
Okuma - Araştırma |
Diğer bilimlerle olan ilişkiler ve insanın kronolojik izleri |
Anlatım / Tartışma |
4 |
Okuma - Araştırma |
Dil ve İletişim |
Anlatım / Tartışma |
5 |
Okuma - Araştırma |
Etnisite – Evlilik – Sosyal Davranış |
Anlatım / Örnek Olay ve Tartışma |
6 |
Okuma - Araştırma |
Toplumsallık – Ahlaki Gelişim |
Anlatım / Tartışma |
7 |
Okuma - Araştırma |
The Other Lamb (opsiyonel)
Film değerlendirmesi |
Anlatım / Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma - Araştırma |
Antropolojik metodoloji |
Örnek Olay ve Tartışma |
10 |
Okuma - Araştırma |
Kültür ve Kültürel Değişim |
Anlatım / Tartışma |
11 |
Okuma - Araştırma |
Kültür ve Kültürel Değişim II |
Anlatım / Tartışma |
12 |
Okuma - Araştırma |
Geçmişten günümüze beden pratikleri |
Örnek Olay ve Tartışma / Bireysel Çalışma |
13 |
Okuma - Araştırma |
Antropolojik ve Arkeolojik Buluntular |
Anlatım / Tartışma |
14 |
Okuma - Araştırma |
Midsommar (Opsiyonel)
Film incelemesi |
Anlatım / Tartışma |
15 |
- |
Genel Tekrar |
Anlatım / Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
William A. Haviland, Kültürel Antropoloji, Çev: İnan Deniz Erguvan Sarıoğlu, Kaktüs Yayınları, 2008. |
Conrad Philip Kottak, Antropoloji: İnsan Çeşitliliğine Bir Bakış, Ütopya Yayınları, 2008. |
Serena Nanda, Richard L. Warms. (2007). Cultural Anthropology. Thomson Wadsworth |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
|
|
1 |
|
|
|
|
5 |
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
|
|
1 |
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
6 |
72 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
7 |
7 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
179 |
|
Genel Toplam |
179 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
7 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
7,0 |
|