Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
CEN211 |
DYNAMIC |
3 |
3 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Doç.Dr. SULEIMAN ALI SULEIMAN MOHAMED KHATRUSH |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu derste dinamiğin temel ilkelerinin, hareket ve hızlanan sistemlerin problemlerine çözüm yöntemlerinin ve enerji, momentum ve titreşim ile ilgili problemlerin modellenmesinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Vektör mekaniği, parçacıkların kinematiği, doğrusal ve eğrisel hareket sistemi parçacıklar/doğrusal, düzlem ve sabit bir eksen etrafında hareketler/dönüşler, Newton Kanunları, parçacıkların kinetiği; İş ve enerjinin kinematik ilkesi, enerjinin korunumu, dürtü ve momentum, mekanik titreşim konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Parçacık hareketini çözebilmek için uygun eksen takımını seçebilme ve kullanabilme |
İvmeli hareket eden eksen takımında dinamik modeli kurabilme |
Enerjinin/Momentumun korunumu gibi integral formdaki hareket denklemlerini parçacık ve rijit cisim için kullanabilme |
Hareketli eksen takımına göre parçacık hareketini analiz edebilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Parçacıkların Kinematiği; Doğrusal, Düzlemsel ve Genel Hareket/Bağıl Hareketler |
- |
2 |
- |
Parçacıkların Kinematiği; Doğrusal, Düzlemsel ve Genel Hareket/Bağıl Hareketler |
- |
3 |
- |
Parçacıkların Kinematiği; Doğrusal, Düzlemsel ve Genel Hareket/Bağıl Hareketler |
- |
4 |
- |
Rijit Cismin Kinematiği: Ötelenme |
- |
5 |
- |
Rijit Cismin Kinematiği: Sabit Eksen Etrafında Dönme ve Genel Düzlemsel Hareket |
- |
6 |
- |
Rijit Cismin Kinematiği: Sabit Eksen Etrafında Dönme ve Genel Düzlemsel Hareket |
- |
7 |
- |
Dönen Eksen Sistemine Göre Bir Maddenin Noktasal Hareketi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Dönen Eksen Sistemine Göre Bir Maddenin Noktasal Hareketi |
- |
10 |
- |
Kinetik: Maddesel Noktanın Kinetiği |
- |
11 |
- |
Kinetik: Maddesel Noktanın Kinetiği |
- |
12 |
- |
Kinetik: Maddesel Noktanın Kinetiği |
- |
13 |
- |
İmpuls ve Momentum İlkesi |
- |
14 |
- |
İmpuls ve Momentum İlkesi |
- |
15 |
- |
İş ve Enerji İlkesi |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Hibbeler, R. C., Engineering Mechanics – Dynamics SI Edition, Prentice Hall, 2002 |
Meriam, J.L., Kraige, L.G., Engineering Mechanics, Wiley , SI Version, 3rd ed., 1993.
Huang ,Dynamics. |
Riley, W.F., and Sturges, L.D., Engineering Mechanics: Dynamics, Wiley, 1996. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Consider the formal systems used in civil engineering and discusses different method
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation to the correct expression is the formnül
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work independently in the field of civil engineering in the production and take responsibility for these issues
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of civil engineering monitors current changes.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
7 |
3 |
21 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
30 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
25 |
25 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
150 |
|
Total Workload of the Course Unit |
150 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|