Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
CEN309 |
HYDRAULICS |
5 |
4 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA NURİ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı öğrencilere boyut analizi, model teorisi ve fiziki modellerin matematik hesapları, basınçlı borular ve açık kanal akımları ile ilgili temel denklemleri tanıtmak ve bu konulardaki mühendislik problemlerinde uygulama becerisini sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Be ders kapsamında boyut analizi ve model teorisi ile deney tasarlanması, basınçlı borulardaki akım türleri ve özelliklerinin incelenmesi, basınçlı borulardaki akımın temel denklemleri ve uygulama alanları, serbest yüzeyli akımın türleri ve özellikleri, açık kanal hidroliği ve açık kanal hidroliğinin uygulamaları ele alınacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Boyut analizi ve fiziki modellerin matematik hesapları ile ilgili bilgi sahibi olup deneylerde uygulayabilme |
Basınçlı boruların temel denklemlerini uygulayabilme |
Basınçlı boruların hidroliği ile ilgi mühendislik problemleri çözebilme |
Açık kanalların tasarımı ile ilgili uygulamalı problemleri çözebilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Araştırması |
Boyut Analizi (Buckingham π Teoremi) |
Anlatım |
2 |
Literatür Araştırması |
Model teorisi |
Anlatım |
3 |
Literatür Araştırması |
Basınçlı akımlarda Hız Dağılımı İfadeleri |
Anlatım |
4 |
Literatür Araştırması |
Basınçlı akımlarda Sürekli Yük Kayıpları |
Anlatım |
5 |
Literatür Araştırması |
Basınçlı akımlarda lokal Yük Kayıpları |
Anlatım |
6 |
Literatür Araştırması |
Çok Hazneli Sistemler |
Anlatım |
7 |
Literatür Araştırması |
Açık kanallarda Üniform Akımlar: Ani ve Tedrici Hareketler |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Araştırması |
En-kesit Boyutlandırılma |
Anlatım |
10 |
Literatür Araştırması |
Özgül Enerji |
Anlatım |
11 |
Literatür Araştırması |
Hidrolik Sıçrama |
Anlatım |
12 |
Literatür Araştırması |
Lokal En-kesit Değişimleri |
Anlatım |
13 |
Literatür Araştırması |
Boyuna Profiller (Su Yüzeyinin Diferansiyel Denklemi ) |
Anlatım |
14 |
Literatür Araştırması |
Boyuna Profiller (Su Yüzeyinin Diferansiyel Denklemi ) |
Anlatım |
15 |
Literatür Araştırması |
----- |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Hidrolik, SümerB.M,Ünsal İ,Bayazıt M. Birsen Yayınevi, |
Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik, Yalçın Yüksel |
Fluid Mechanics(Türkçe);,John M.Cimbala ve Yunus Çengel, 4.A Brief Introduction to Fluıd Mechanics (Türkçe);Young D.Munson
B.Okııshı,HuebscW., |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Consider the formal systems used in civil engineering and discusses different method
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation to the correct expression is the formnül
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work independently in the field of civil engineering in the production and take responsibility for these issues
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of civil engineering monitors current changes.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
104 |
|
Total Workload of the Course Unit |
104 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|