Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
CEN312 |
FOUNDATION ENGINEERING |
5 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
Doç.Dr. SULEIMAN ALI SULEIMAN MOHAMED KHATRUSH |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu ders, temel sistemlerinin analiz ve tasarım yöntemlerini ve bunların inşaat mühendisliği profesyonel çalışmasındaki rolünü tanıtmayı öğretmek amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Jeoteknik mühendisliğine giriş, saha araştırması ve yerinde zemin testleri, sığ temeller, taşıma kapasitesi hesaplamaları, SPT testinin kullanımı, oturma, izole temellerin analizi, birleştirilmiş ve hasır temel, derin temeller, kazık grupları, betonarme temelin beton tasarımı konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Jeoteknik mühendislik sistemlerini ve saha inceleme çalışmalarını tanımlayabilme |
Mühendisliğinin temel prensipleri hakkında bilgi sahibi olabilme |
Çeşitli temel mühendisliği problemlerini analiz edebilme ve çözmek için yerleşik jeoteknik yöntemleri kavrayabilme |
Standart jeoteknik yöntemleri uygulayabilme ve çeşitli temel sistemlerinin tasarımı için mühendislik yargısını kullanabilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Araştırması |
Geoteknik mühendidliğine giriş |
Anlatım |
2 |
Literatür Araştırması |
Arazi incelemeleri ve deneyleri |
Anlatım |
3 |
Literatür Araştırması |
Arazi incelemeleri ve deneyleri |
Anlatım |
4 |
Literatür Araştırması |
Şev Stabilitesi |
Anlatım |
5 |
Literatür Araştırması |
Şev Stabilitesi |
Anlatım |
6 |
Literatür Araştırması |
Dayanma yapıları |
Anlatım |
7 |
Literatür Araştırması |
Dayanma yapıları |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Araştırması |
Dayanma yapıları |
Anlatım |
10 |
Literatür Araştırması |
Sığ temeller |
Anlatım |
11 |
Literatür Araştırması |
Sığ temeller |
Anlatım |
12 |
Literatür Araştırması |
Derin temeller |
Anlatım |
13 |
Literatür Araştırması |
Derin temeller |
Anlatım |
14 |
Literatür Araştırması |
Zemin iyileştirmeleri |
Anlatım |
15 |
Literatür Araştırması |
Zemin iyileştirmeleri |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
1. Braja M. Das, 1998, Principles for Foundation Engineering, PWS; 4 edition, ISBN:978-
05349540
2. Joseph E. Bowles, 1995, Foundation Analysis and Design, McGraw-Hill Higher
Education; 5 edition, ISBN:978-00791224
3. Braja M. Das, 2001, Principles of Geotechnical Engineering, Brooks/Cole; 5th Revised
edition edition, ISBN:978-05343874 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Consider the formal systems used in civil engineering and discusses different method
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation to the correct expression is the formnül
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work independently in the field of civil engineering in the production and take responsibility for these issues
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of civil engineering monitors current changes.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
30 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
124 |
|
Total Workload of the Course Unit |
124 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|