Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
CEN311 |
SOIL MECHANICS |
4 |
4 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu derste, zemin mekaniğinin temel ilkelerini öğretmek, zeminlerin temel mekanik ve fiziksel parametrelerini belirleme yöntemlerini ve zemin mekaniği problemlerinin analiz yöntemlerini tanıtmak amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Zeminlerin fiziksel ve indeks özellikleri, sınıflandırılması, sıkışması, hidrolik özellikleri, kılcallık, geçirgenlik ve sızma, zeminler için gerilme-şekil değiştirme ilişkileri, zeminlerde gerilme dağılımı, konsolidasyon ve kesme mukavemeti konularını içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Temel toprak özelliklerini ve sınıflandırma yöntemlerini öğrenebilme. |
Doğal ve çevresel koşulların etkisi ile ilgili problemleri analiz edebilme. |
Toprak parametrelerinin test ve değerlendirme yöntemlerini kavrayabilme. |
Zemin davranışını anlayabilme ve mukavemet ve deformasyon ile ilgili problemleri çözebilme. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Araştırması |
Zeminlerin oluşumu ve fiziksel özellikleri |
Anlatım |
2 |
Literatür Araştırması |
Zeminlerin oluşumu ve fiziksel özellikleri |
Anlatım |
3 |
Literatür Araştırması |
Kompaksiyon |
Anlatım |
4 |
Literatür Araştırması |
Hidrolik özelliklerve kapilarite |
Anlatım |
5 |
Literatür Araştırması |
Permeabilite, donma etkisi |
Anlatım |
6 |
Literatür Araştırması |
Efektif, nötr ve toplam gerilmeler |
Anlatım |
7 |
Literatür Araştırması |
Zeminde gerilme- deformasyon bağıntısı |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Araştırması |
Gerilme dağılışı |
Anlatım |
10 |
Literatür Araştırması |
Konsolidasyon |
Anlatım |
11 |
Literatür Araştırması |
Konsolidasyon |
Anlatım |
12 |
Literatür Araştırması |
Kayma direnci |
Anlatım |
13 |
Literatür Araştırması |
Kayma direnci |
Anlatım |
14 |
Literatür Araştırması |
Zeminde plastik denge |
Anlatım |
15 |
Literatür Araştırması |
Toprak basınçları |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
B.M. Das (2010), Principles of Geotechnical Engineering, 7th Edition, Cengage Learning. |
Craig, R.F., 1997, Soil Mechanics, Spon Press; 6th edition
R.D. Holtz, W.D. Kovacs and T.C. Sheahan (2011), An Introduction to Geotechnical Engineeri
2
nd Edition, Pearson-Prentice-Hall. |
M.Budhu (2011), Soil Mechanics and Foundations, 3rd Edition, John Wiley and Sons.
Ozudogru, K., Tan, O., Aksoy, I.H., 2001, Soil Mechanics with Solved Problems, Birsen
Press, Istanbul. |
Kumbasar, V., Kip, F., 1999, Soil Mechanics Problems, Caglayan Kitabevi, Beyoglu,
Istanbul |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Consider the formal systems used in civil engineering and discusses different method
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Civil engineering design for the project presentation to the correct expression is the formnül
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work independently in the field of civil engineering in the production and take responsibility for these issues
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As a requirement of civil engineering monitors current changes.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
104 |
|
Total Workload of the Course Unit |
104 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|