Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
EEM209 |
DESIGN OF LOGIC CIRCUIT |
3 |
4 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Prof.Dr. BAYRAM ÜNAL |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Mantık devrelerinin tasarım temellerinin öğretilmesi.
Mantık devrelerinin analizinin, tasarımının ve sentezinin öğretilmesi. |
Contents of the Course Unit: |
Sayı sistemlerine genel bakış, sayı sistemlerinin birbirlerine dönüştürülmesi. Boole Cebri ve Boole fonksiyonlarının cebirsel basitleştirilmesi. Boole Cebri uygulamaları ve mantık kapıları. Boole fonksiyonlarının Karnaugh Haritaları ve Quin-McCluskey yöntemleriyle indirgenmesi. Kombinezonsal mantık devreleri. Çoğullayıcılar, kodlayıcılar ve kod çözücüler. Salt Okunur Bellekler (ROM), Programlanabilir Mantık Dizgileri (PAL). Ardışıl mantık devrelerine genel bakış. Tutucular ve Flip- Flop'lar. Ardışıl mantık devrelerinin analizi. Ardışıl mantık devrelerinin durum diyagramlarının oluşturulması ve durum geçiş tablolarının oluşturulması. Ardışıl mantık devrelerinin durum geçiş tablolarının indirgenmesi. Ardışıl mantık devrelerinin tasarımı. Özel ardışıl mantık devreleri. Yazmaçlar, sayıcılar, dizi seziciler |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sayısal sistemlerde kullanılan sayı sistemlerini, kodları ve dönüşümleri tanımlar. |
Boole Cebri, Boole fonksiyonlarını ve cebirsel basitleştirmeyi açıklayabilir. |
Boole cebiri uygulamaları mantık kapılarını tanımlar. |
Karnaugh haritaları ve Quin-McCluskey indirgeme yöntemlerini tanımlar. |
Çok seviyeli mantık kapısı devreleri, çok çıkışlı mantık devrelerini tanımlayabilir. |
Çoklayıcıları, kod çözücüleri ve kodlayıcıları öğrenir. |
Kombinasyonel mantık devre tasarımını gerçekleştirebilir. |
Programlanabilir kombinasyonel ve ardışık mantık devrelerini tanımlayabilir. |
Rastgele mantık devre analizi ve tasarımı yapabilir. |
Elektronik tasarım otomasyon yazılımını kullanarak dijital mantık devrelerinin tasarımını, analizini ve simülasyonunu tanımlayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Sayısal Sistemlere Genel Bakış, Sayı Sistemleri ve Dönüşüm |
- |
2 |
- |
Boole Cebri, Boole Fonksiyonlarını Cebirsel Basitleştirme |
- |
3 |
- |
Boole Cebri Uygulamaları, Lojik Kapılar, Karnaugh Haritaları |
- |
4 |
- |
Karnaugh Haritaları, Quin-McCluskey İndirgeme Yöntemi |
- |
5 |
- |
Kombinezonsal Lojik Toplayıcı ve Çıkarıcı Devreler |
- |
6 |
- |
Çoğullayıcılar, Kod Çözücüler, Kodlayıcılar |
- |
7 |
- |
Salt Okunur Bellekler (ROM), Programlanabilir Lojik kapı Dizileri (PAL) |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Ardışık Devrelere Genel Bir Bakış,Tutucular ve Flip-Flop Devreleri |
- |
10 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Analizi |
- |
11 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Analizi, Durum Diyagramları ve Tablolarının Türetilmesi, Durum
Diyagramları ve Tablolarının İndirgenmesi |
- |
12 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Tasarımı |
- |
13 |
- |
Yazmaçlar ve Sayıcılar |
- |
14 |
- |
Veri Akış Yöntemi İle Lojik Devre Tasarımı |
- |
15 |
- |
Tasarım uygulamaları |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
7 |
2 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
6 |
6 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
34 |
34 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
24 |
24 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
TOPLAM |
29 |
0 |
126 |
|
Total Workload of the Course Unit |
126 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|