Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM209 |
MANTIKSAL DEVRE TASARIMI |
3 |
4 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. BAYRAM ÜNAL |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere mantık tasarımının temellerini, sentezini ve doğrulama yapmasını
donanım tanımlama dilleri kullanılarak öğretmektir. Ders gerçek teknoloji ile güçlü
bağlantıları bulunan temel bilgisayar tasarım kavramlarının sürekli evrim geçiren
uygulamaları üzerinde yoğunlaşmayı öğretmektir. |
İçerik: |
Sayısal Sistemlere Genel Bakış / Sayı Sistemleri ve Dönüşüm / Boole Cebri / Boole
Fonksiyonlarını Cebirsel Basitleştirme / Boole Cebri Uygulamaları, Lojik Kapılar /
Karnaugh Haritaları / Quin-McCluskey İndirgeme Yöntemi / Çok seviyeli Lojik Kapı
Devreleri, NAND ve NOR kapıları / Çok Çıkışlı Lojik Devreler / Çoğullayıcılar / Kod
çözücüler / Kodlayıcılar / Salt Okunur Bellekler (ROM), Programlanabilir Lojik kapı
Dizileri (PAL) / Kombinezonsal Lojik Devre Tasarımı / Ardışık Lojik Devrelere Genel
bakış / Tutucular ve Flip-Flop Devreleri / Yazmaçlar ve Sayıcılar / Ardışık Lojik
Devrelerin Analizi / Durum Diyagramları ve Tablolarının Türetilmesi / Durum
Diyagramları ve Tablolarının İndirgenmesi / Ardışık Lojik Devrelerin Tasarımı / Veri Akış Yöntemi ile Lojik Devre Tasarımı. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Bu dersi alan öğrenciler;
1.Sayısal sistemlerde kullanılan sayı sistemlerini, kodları ve dönüşümü tanımlar.
2.Boole Cebri, Boole fonksiyonlarını ve cebirsel basitleştirmeyi açıklayabilir.
3.Boole cebri uygulamaları, lojik kapıları tanımlar.
4.Karnaugh haritaları ve Quin-McCluskey indirgeme yöntemlerini tanımlar.
5.Çok seviyeli lojik kapı devreleri, çok çıkışlı lojik devreleri tanımlayabilir.
6.Çoğullayıcılar, kod çözücüler ve kodlayıcıları öğrenir.
7.Kombinezonsal lojik devre tasarımını gerçekleştirebilir.
8.Programlanabilir kombinezonsal ve ardışık lojik devreleri tanımlayabilir.
9.Ardışık lojik devre analizini ve tasarımını gerçekleştirebilir.
10.Elektronik tasarım otomasyon yazılımı kullanarak sayısal lojik devrelerin
tasarımı, analizi ve simülasyonunu tanımlayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Sayısal Sistemlere Genel Bakış, Sayı Sistemleri ve Dönüşüm |
- |
2 |
- |
Boole Cebri, Boole Fonksiyonlarını Cebirsel Basitleştirme |
- |
3 |
- |
Boole Cebri Uygulamaları, Lojik Kapılar, Karnaugh Haritaları |
- |
4 |
- |
Karnaugh Haritaları, Quin-McCluskey İndirgeme Yöntemi |
- |
5 |
- |
Kombinezonsal Lojik Toplayıcı ve Çıkarıcı Devreler |
- |
6 |
- |
Çoğullayıcılar, Kod Çözücüler, Kodlayıcılar |
- |
7 |
- |
Salt Okunur Bellekler (ROM), Programlanabilir Lojik kapı Dizileri (PAL) |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Ardışık Devrelere Genel Bir Bakış,Tutucular ve Flip-Flop Devreleri |
- |
10 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Analizi |
- |
11 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Analizi, Durum Diyagramları ve Tablolarının Türetilmesi, Durum
Diyagramları ve Tablolarının İndirgenmesi |
- |
12 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Tasarımı |
- |
13 |
- |
Yazmaçlar ve Sayıcılar |
- |
14 |
- |
Veri Akış Yöntemi İle Lojik Devre Tasarımı |
- |
15 |
- |
Tasarım uygulamaları |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Digital Design, 5/E, M. Morris Mano and Michael D. Ciletti, Prentice Hall, 2012. 3) Digital Design: Principles and Practices Package, 4/E, John F. Wakerly, Prentice Hall, 2006
(1) M. Yağımlı, F. Akar. (2012) "Dijital Elektronik", Beta Basım, (2)-A. Dervişoğlu. (2002), "Lojik Devreler Ders Notları", İTÜ Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili belirli bir kavramsal modeli modern yöntemlerle tasarlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında modelini tasarlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bu teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri kitap, internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çözümlerin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
7 |
2 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
6 |
6 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
34 |
34 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
24 |
24 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
TOPLAM |
29 |
0 |
126 |
|
Genel Toplam |
126 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|