TR EN

STATISTICAL ANALYSIS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MAT217 STATISTICAL ANALYSIS 6 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencileri, reel ve hizmet sektörlerinde karşılaşacakları istatistiksel problemlerin çözümlenmesinde somut problemleri ortaya koymak ve çözüm önerileri getirebilecek yetkinliğe eriştirebilmektir.
Contents of the Course Unit: Hipotez Testleri, İki Ana kütle Arasındaki Farkın ve Oranın Hipotez Testleri, Tek Faktörlü Varyans Analizleri, F Testi (ANOVA) ve Uygulamaları, Parametrik ve Parametrik Olmayan Hipotezler Ki-Kare Testi, Doğrusal Regresyon Analizleri ve Uygulamaları, Korelasyon Katsayısının Belirlenmesi, İndeksler, SPSS / Minitab / Matlab Uygulamaları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bu dersi alan öğrenciler;
I. İstatistik problemlerini yorumlar, tanır ve çözer.
II. Belirsiz yapıdaki herhangi bir problemi güvenilirlik sınırları içinde hipotez kurar, tanımlar ve yorumlar.
III. Problemleri yazılım desteği ile çözer ve duyarlılığını yorumlar.
IV. Varyans analizi yapar ve yorumlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Sürekli rassal değişkenler, sürekli olasılık dağılımları ve normal dağılım Sözlü Anlatım
2 - Sürekli rassal değişkenler, sürekli olasılık dağılımları ve normal dağılım uygulamaları Sözlü Anlatım
3 - Standart normal dağılım Sözlü Anlatım
4 - Nokta ve aralık tahminlemesi Sözlü Anlatım
5 - Hipotez testleri Sözlü Anlatım
6 - Hipotez testleri, tek yığın oranı ve iki yığın oranı hipotez testleri Sözlü Anlatım
7 - Hipotez testleri, tek yığın ortalaması ve iki yığın ortalaması hipotez testleri Sözlü Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 - Hipotez testleri ve uygulamaları Sözlü Anlatım
10 - Hipotez testleri ve uygulamaları Sözlü Anlatım
11 - Ki-Kare testleri Sözlü Anlatım
12 - Ki-Kare yöntemleri ve uygulamaları Sözlü Anlatım
13 - Zaman serileri Sözlü Anlatım
14 - Tek faktörlü Varyans analizi ve Tukey HSD testi Sözlü Anlatım
15 - Varyans analizi ve ilgili uygulama örnekleri, ANOVA Sözlü Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

İşletmeciler için genel İstatistik, Orhan İdil, İ.Ü. Yayınları,1983.
Yönetimde istatistik teknikler ve örnek olaylar, Orhan İdil, İst. Gelişim Üniversitesi,1979.
Matematiksel İstatistik, Mustafa Aytaç, Ezgi Yayınları, Ankara Üniv. Yayını,1999
Mühendislik İstatistiği, Montgomery, Runger, Hubele, (5. Baskıdan Çeviri), Palme Yayıncılık, 2017

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to communicate effectively with various stakeholders

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 5 3 15
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 5 2 10
Kısa Sınav 1 2 2
Kısa Sınav Hazırlığı 1 3 3
TOPLAM 43 0 123
Total Workload of the Course Unit 123
Workload (h) / 25.5 4,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0