TR EN

ETHICS IN INFORMATION EXCHANGE PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BIL315 ETHICS IN INFORMATION EXCHANGE 5 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bilişim ve teknoloji alanında özellikle son yıllarda yaşanan gelişmeler insanlığa oldukça önemli olanaklar sunmakla beraber, aynı zamanda suçlular içinde yeni bir ortam meydana getirmiştir. Siber uzay, siber ortam/alan gibi çeşitli tabirlerin kullanıldığı bu alanda suçlular çok kolay ve çoğunlukla ücretsiz olarak engin suç kaynaklarına ulaşabilmektedir. Bu nedenle suçlular fiziksel ortamdan siber ortama hızla geçiş yapmaktadır. Bu geçişin önemli etkenleri arasında da yeni suç ortamına ilişkin hukuku tanımlamaların oluşturulmasında yaşanan gecikme, cezai yaptırımların nispeten az olması, suçlunun tespitinin zorluğu gibi etkenler yer almaktadır. Bu doğrultuda bu dersle öğrencilerin bilişim alanında işlenen suçlar hakkında bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bilişim suçlarına giriş, Bilişim sistemine girme ve orada kalma, Bilişim sistemini engelleme, bozma, verileri yok etme veya değiştirme, Banka ve kredi kartlarının kötüye kullanılması, İnternet Üzerinden Dolandırıcılık, Bilgisayarlarda, bilgisayar programlarında ve kütüklerinde arama, kopyalama ve el koyma, Bilgi Güvenliği Alanında Bilirkişilik, 5561 sayılı Kanun ve Internet erişim engellemeleri, Eletronik Ticaret Hukuku,Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK), Internet servis sağlayıcılarının sorumluluğu, Veri kavramı ve kişisel verilerin korunması, Bilişim hukukunun mukayeseli incelenmesi, Avrupa Siber Suç Sözleşmesi ve Avrupa Konseyi Dijital Delil Rehberi, Adli bilişimin temelleri, Delillerin bulunabileceği ortamlar, Adli bilişim araçları, Trafik analizi; Örnek Olayların İncelenmesi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilgisayar mühendisliği ve yazılım alanında gerekli bilgilere sahip olur.
Bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir.
Bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir
Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir.
Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir.
Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler.
Disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir.
Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir.
Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur.
Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur.
Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilişim Hukuku ve Bilişim Suçları Giriş (Temel Kavramlar, Tanımlar) 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
2 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilişim Suçları ve Örnek Vakalar 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
3 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Türkiye’de ve Dünyada Karşılaşılan Bilişim Suçları ve Türleri 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
4 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilişim Sistemine Girme 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
5 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilişim Sistemini Engelleme, Bozma, Verileri Yok Etme veya Değiştirme 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
6 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Banka ve Kredi Kartlarının Kötüye Kullanılması; İnternet Üzerinden Dolandırıcılık, 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
7 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilgisayarlarda, Bilgisayar Programlarında ve Kütüklerinde Arama, Kopyalama ve El Koyma 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Avrupa Siber Suçlar Sözleşmesi, Avrupa Konseyi Dijital Delil Rehberi ve Uluslararası Mevzuat 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
10 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi 5561 Sayılı Kanun ve Internet Erişim Engellemeleri, Internet Servis Sağlayıcılarının Sorumluluğu 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
11 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Kişisel Verileri Koruma Kanunu (Veri Kavramı ve Kişisel Verilerin Korunması) 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
12 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Elektronik Ticaret 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
13 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Adli Bilişimin Temelleri, Delillerin bulunabileceği ortamlar, Adli Bilişim Araçları 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
14 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilişim Suçlarına Müdahale ve Olay Yeri İncelemesi Bilirkişilik Mevzuatı B 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
15 Ders notlarının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi Bilirkişi Raporu Hazırlanması Örnek Olayların İncelenmesi 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Adalı, E. (2017). Bilişim Etiği ve Hukuku. İTÜ Ulusal Yazılım Sertifikasyon Merkezi Yayını, İstanbul.
Çakır, H. ve Kılıç M. S. (2014). Güncel Tehdit: Siber Suçlar. Seçkin Yayınları, Ankara.
Goodman, M. (2016). Geleceğin Suçları, Dijital Dünyanın Karanlık Yüzü. Timaş Yayınları, İstanbul.
Ketizmen, M. (2008). Türk Ceza Hukukunda Bilişim Suçları. Adalet Yayınevi, Ankara.
Değirmenci, O. (2014). Ceza Muhakemesinde Sayısal (Dijital) Delil. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Dülger, M.V. (2019). Kişisel Verilerin Korunması Hukuku. Hukuk Akademisi Yayınları, Ankara.
Dülger, M.V. (2018). Bilişim Suçları ve İnternet Hukuku. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
Dülger, M.V. (2018). Bilişim, Kişisel Verilerin Korunması ve İnternet Bilişim Mevzuatı. Seçkin Yayıncılık, Ankara.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to communicate effectively with various stakeholders
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 2 10 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 2 1 2
TOPLAM 24 0 57
Total Workload of the Course Unit 57
Workload (h) / 25.5 2,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 2,0