Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MEK203 |
MATERIALS SCIENCE |
3 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi CANSU NOBERİ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
1. Mühendislik uygulamalarında kullanılan malzemeyi tanıtmak
2.Atomik yapıların ve atomsal bağların yapılarının anlaşılmasına yönelik genel bir bakış açısı kazandırmak, kristal yapıları yakından tanıtmak
3. Malzemelerin özelliklerini tanıtmak
4. Alaşımların anlaşılıp, detaylı bir şekilde incelenmesi
5. Faz dönümüşümlerini irdelemek ve faz diyagramlarını tanıtmak
6. Isıl işlemler konusunda bilgi vermek
7. Farklı uygulama alanlarında malzeme seçimine yönelik bir yaklaşım geliştirmek |
Contents of the Course Unit: |
Mühendislik malzemelerinin tanıtımı; atomik yapı, atomsal arası bağlar ve kristal kafes yapılarını tanıtmak; malzemenin kristal hataları ve dolayısıyla da mekanik özelliklerini tanıtmak; faz diyagramları ve ısıl işlemler; metalsel malzemeler ve uygulama alanları; seramik malzemeler ve uygulama alanları; polimer malzemeler ve uygulama alanları; kompozit malzemeler ve uygulama alanları; nano malzemeler ve uygulama alanları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenciler, malzemelerin özelliklerini değiştiren ve kontrol eden mekanizmaları genel olarak anlar ve malzeme biliminin temel prensiplerine hakim olur. |
Öğrenciler temel mekanik özelliklerle ilgili problemlere uygun sonuçlar bulabilirler. |
Öğrenciler faz diyagramları ile ilgili bilgi sahibi olurlar. |
Öğrenciler ısıl işlemi genel hatlarıyla anlarlar. |
Farklı malzeme türlerinin uygulama bazında tercih sebeplerinin ve parametrelerinin belirlenmesi konusunda öğrenciler gerekli donanımı kazanır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Yazılı Kaynak |
Mühendislik Malzemelerinin Tanıtımı |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynak |
Atomik Yapılar ve Atomlar Arası Bağlar |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynak |
Kristal Yapılar/Kristal Hataları |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynak |
Malzemelerin Mekanik Özellikleri |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynak |
Malzemelerin Mekanik Özellikleri |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynak |
Faz Diyagramları |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynak |
Fe-C Diyagramları |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynak |
Isıl İşlemler |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynak |
Isıl İşlemler |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynak |
Metalsel Malzemeler ve Uygulama Alanları |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynak |
Seramik Malzemeler ve Uygulama Alanları |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynak |
Polimer Malzemeler ve Uygulama Alanları |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynak |
Kompozit Malzemeler ve Uygulama Alanları |
Sözlü Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynak |
Nano Malzemeler ve Uygulama Alanları |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Callister, W. D., “Materials Science and Engineering”, 8th Edn. Wiley, 1985. |
Askeland, D. R., "The Science and Engineering of Materials", 2nd SI Edn., Chapman & Hall, 1990. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
7 |
3 |
21 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
1 |
3 |
3 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
6 |
12 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
28 |
0 |
100 |
|
Total Workload of the Course Unit |
100 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|