TR EN

INTRODUCTION TO ELECTRICAL ENGINEERING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EEM211 INTRODUCTION TO ELECTRICAL ENGINEERING 2 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere elektrik devresi teoremlerini, elektronik devre elemanlarını ve elektronik devrelerin analiz ve sentezlenmesini öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Elektrik devreleri, elektronik devre elemanları ve devre teoremi

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Temel elektrik teoremlerini kullanarak devre analiz ve sentezini uygulayabilirler.
Düşük karmaşıklıklı uygulamalar için elektronik devrelerin analizini rapor edebilir ve uygulayabilir.
Gerçek yaşam koşullarında işlev yapabilecek elektronik devrelerini gerçekleştirebilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Elektrikle ilgili temel kalite parametreleri, Elektrik üretim, iletim, dağıtım ve tüketim zincirinin tanıtılması -
2 - Elektrik- Elektronik Mühendislerinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları, Çalışma usul ve esasları, Elektrikle ilgili uluslararası standartlar, yönetmelikler -
3 - Elektrikle ilgili temel kavramlar -
4 - Elektrik devre elemanları, Seri, paralel, karmaşık, yıldız-üçgen bağlama, Kirchoff yasaları -
5 - Direnç içeren basit devrelerin analizi ve çevre akımları ve düğüm gerilimleri yöntemleri -
6 - Çevre akımları ve Düğüm gerilimleri, Devre Teoremleri-Lineerlik özelliği, Süperpozisyon -
7 - Devre Teoremleri-Kaynak Dönüşümü, Thevenin ve Norton Teoremleri, Maksimum Güç Transferi -
8 - ARA SINAV -
9 - İşlemsel yükselteç ve direnç içeren devrelerin analizi -
10 - Kapasitör ve indüktör devre elemanları, kapasitör veya indüktör içeren birinci dereceden devrelerin analizi -
11 - Kapasitör veya indüktör içeren birinci dereceden devrelerin analizi -
12 - Sinüzoidal kararlı durum analizi, fazör kavramı -
13 - Sinüzoidal kaynak içeren devrelerin frekans uzayına taşınması ve temel devre analiz yöntemlerini frekans uzayında uygulama -
14 - Sinüzoidal sürekli halde Thevenin, Norton, Superpozisyon ve Maksimum Güç Teoremleri -
15 - Sinüzoidal sürekli halde Thevenin, Norton, Superpozisyon ve Maksimum Güç Teoremleri -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Basic Electrical Engineering, by J. J. Cathey, Schaum’s Outlines, McGrawHill, 1983.
Fundamentals of Electrical Engineering, G. Rizzoni, McGraw-Hill, 2009

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
4
2
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
4
2
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
4
3
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
4
4
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
5
2
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have professional and ethical values and sensitive to these.
3
2
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
4
3
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 5 5
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 5 1 5
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 2 5 10
TOPLAM 56 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0