Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MEK498 | FINAL YEAR PROJECT | 8 | 2 | 1 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | MEK111 - COMPUTER AIDED TECHNICAL DRAWING MEK401 - MECHATRONIC SYSTEM DESIGN |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Eğitim sürecinde almış oldukları teorik ve uygulamalı bilgileri kullanarak, öğrencilerin herhangi bir makine veya sistemin tasarlanmasını, planlanmasını ve üretimini gerçekleştirmeyi öğretmektir. Ayrıca, öğrencilere mühendislik problemlerini tanımlama, formüle edebilme ve çözebilme yeteneğini kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu ders bir mekatronikle ilgili projenin tasarımını içerir. Proje tek veya birçok kişiden oluşan gruplar oluşturularak yapılabilir. Proje; konu seçiminden, projenin bitirilmesine ve sunulmasına kadar geçen süreci kapsar. Bu ders, öğrencilerin eğitimleri boyunca öğrendikleri teorik ve uygulamalı derslerin sanayide kullanımlarını yöneliktir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İlgili konuda problemi tanımlar, çalışma programı hazırlar, teorik bilgi alt yapısını hazırlar,literatür taraması yapar. |
Kendi özgün yaklaşımı ile konuyu analiz eder ve çözüm yaklaşımları sunar. |
Verileri analiz eder, çözümler ve elde ettiği sonuçları literatürle karşılaştırır, değerlendirir. |
Sonuçların, başlangıç amaç ve hedeflere uygunluğunu analiz eder ve yeni öneriler sunar |
Tüm süreçleri yazılı ve sözlü raporlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Bitirme Çalışmasının Hakkında genel bilgilendirme, Konu seçimi | Online |
2 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Bitirme Çalışması Ön Hazırlığı, konu ve grupların belirlenmesi | Online |
3 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Literatür Çalışması, Konuların tartışılması ve çalışma gruplarının belirlenmesi | Online |
4 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Proje konularının genel değerlendirilmesi ve yorumlanması | Online |
5 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Proje ile ilgili literatürlerin incelenmesi ve kullanılacak yöntemlerin değerlendirilmesi yorumlanması | Online |
6 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Proje ile ilgili literatürlerin incelenmesi ve kullanılacak yöntemlerin değerlendirilmesi, Öğrenci Rapor ve sunumları hakkında bilgilendirme | Online |
7 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Proje çalışmalarının başlanması ve öğrenci sunumları | Online |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Proje çalışmalarının başlanması ve öğrenci sunumları, sorunların değerlendirilmesi | Online |
10 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Proje çalışmalarının başlanması ve öğrenci sunumları sorunların değerlendirilmesi | Online |
11 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Proje çalışmalarının başlanması ve öğrenci sunumları sorunların değerlendirilmesi | Online |
12 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Bitirme çalışmasının uygun şekilde rapor edilmesi | Online |
13 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Bitirme çalışmasının uygun şekilde rapor edilmesi | Online |
14 | Yazılı ve Görsel Kaynaklar | Bitirme çalışması rapor, sunum ve poster formatlarının incelenmesi | Online |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Mekatronik Sistem Tasarımı ile ilgili kitaplar ve dokümanlar |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
|
5 | |||||
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
5 | |||||
2 |
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
|
5 | |||||
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
4 | |||||
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
4 | |||||
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
3 | |||||
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
|
2 | |||||
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 1 | 14 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 4 | 1 | 4 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 1 | 28 | 28 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 42 | 42 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 52 | 0 | 199 |
Total Workload of the Course Unit | 199 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |