TR EN

ELECTROMECHANICAL ENERGY CONVERSION SYSTEMS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MEK302 ELECTROMECHANICAL ENERGY CONVERSION SYSTEMS 6 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Elektromanyetik alanlar kullanarak elektrik enerjisinin mekanik enerjiye dönüşümü ve tersi dönüşüm hakkında bilgi vermek, değişik makine ve generatörleri, bunların çalışma prensiplerini açıklamak, elektrik makineleri konusunda ileri çalışmalara temel oluşturmak ve yenilenebilir enerji kaynaklarını tanıtmaktır.
Contents of the Course Unit: Manyetik devrelerin prensipleri, transformatörler, DA makineler ve jeneratörler, eşzamanlı makineler ve generatörler, indüksiyon makineleri, özel amaçlı makineler, yenilenebilir enerji üretimi

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Elektromanyetik alanlar kullanarak elektrik enerjisinin mekanik enerjiye dönüşümünü ya da tersini açıklar.
DC motorların ve generatörlerin çalışmasını açıklayabilir ve analiz yapar.
Transformatörlerin çalışmasını açıklar.
İndüksiyon motorların ve generatörlerin çalışmasını açıklar.
Yenilenebilir alternatif akım enerji üretiminin temel prensiplerini bilir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Manyetik alan, manyetik devreler, gerilim/kuvvet indüksiyonu -
2 - Temel transformatör kuramı, eşdeğer devreler, açık devre ve kısa devre analizi, verim ve fazör analizi -
3 - Üç fazlı transförmatörler -
4 - Elektromekanik enerji dönüşümünün temelleri, makinaların sınıflanması -
5 - DC ve AC makine kavramları -
6 - DC makine temelleri, gerilim/tork indüksiyonu, çevirme, sarım, güç kaybı ve analizi -
7 - DC motor yol verme, DA generatör -
8 - ARA SINAV -
9 - AC makinelerin temelleri, dönen manyetik alanlar, manyetik çekme kuvveti ve akı dağılımı -
10 - Gerilim/tork indükleme, güç akışı ve kayıp -
11 - Çok fazlı eşzamanlı generatörler, hız, eşdeğer devre, fazör diyagramı, güç ve tork analizi, Geçici durum, eşzamanlı motorların çalışması -
12 - İndüksiyon motorlar, eşdeğer devreler, güç, tork, hız analizi, motor başlatma, indüksiyon generatör -
13 - Özel makineler: Tez fazlı indüksiyon motorlar, tek fazlı eşzamanlı motorlar, adım motorları, fırçasız DC motor -
14 - Rüzgar güç generatör sistemleri -
15 - Güneş güç generatör sistemleri -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

S. J. Chapman, Electric Machinery Fundamentals, 2005.
A. E. Fitzgerald, C. Kingsley, S. D. Umans, Electric Machinery, 2003.
B. S. Guru, H. R. Hiziroglu, Electric Machinery and Transformers, 2001.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
5
2
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
3
2
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
0
3
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
3
4
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
3
2
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have professional and ethical values and sensitive to these.
0
2
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
0
3
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 7 2 14
Okuma 0 0 0
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 1 10 10
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 3 3 9
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 107
Total Workload of the Course Unit 107
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0