Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MEK302 | ELEKTROMEKANİK ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ | 6 | 4 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Elektromanyetik alanlar kullanarak elektrik enerjisinin mekanik enerjiye dönüşümü ve tersi dönüşüm hakkında bilgi vermek, değişik makine ve generatörleri, bunların çalışma prensiplerini açıklamak, elektrik makineleri konusunda ileri çalışmalara temel oluşturmak ve yenilenebilir enerji kaynaklarını tanıtmaktır. |
İçerik: | Manyetik devrelerin prensipleri, transformatörler, DA makineler ve jeneratörler, eşzamanlı makineler ve generatörler, indüksiyon makineleri, özel amaçlı makineler, yenilenebilir enerji üretimi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Elektromanyetik alanlar kullanarak elektrik enerjisinin mekanik enerjiye dönüşümünü ya da tersini açıklar. |
DC motorların ve generatörlerin çalışmasını açıklayabilir ve analiz yapar. |
Transformatörlerin çalışmasını açıklar. |
İndüksiyon motorların ve generatörlerin çalışmasını açıklar. |
Yenilenebilir alternatif akım enerji üretiminin temel prensiplerini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Manyetik alan, manyetik devreler, gerilim/kuvvet indüksiyonu | - |
2 | - | Temel transformatör kuramı, eşdeğer devreler, açık devre ve kısa devre analizi, verim ve fazör analizi | - |
3 | - | Üç fazlı transförmatörler | - |
4 | - | Elektromekanik enerji dönüşümünün temelleri, makinaların sınıflanması | - |
5 | - | DC ve AC makine kavramları | - |
6 | - | DC makine temelleri, gerilim/tork indüksiyonu, çevirme, sarım, güç kaybı ve analizi | - |
7 | - | DC motor yol verme, DA generatör | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | AC makinelerin temelleri, dönen manyetik alanlar, manyetik çekme kuvveti ve akı dağılımı | - |
10 | - | Gerilim/tork indükleme, güç akışı ve kayıp | - |
11 | - | Çok fazlı eşzamanlı generatörler, hız, eşdeğer devre, fazör diyagramı, güç ve tork analizi, Geçici durum, eşzamanlı motorların çalışması | - |
12 | - | İndüksiyon motorlar, eşdeğer devreler, güç, tork, hız analizi, motor başlatma, indüksiyon generatör | - |
13 | - | Özel makineler: Tez fazlı indüksiyon motorlar, tek fazlı eşzamanlı motorlar, adım motorları, fırçasız DC motor | - |
14 | - | Rüzgar güç generatör sistemleri | - |
15 | - | Güneş güç generatör sistemleri | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
S. J. Chapman, Electric Machinery Fundamentals, 2005. |
A. E. Fitzgerald, C. Kingsley, S. D. Umans, Electric Machinery, 2003. |
B. S. Guru, H. R. Hiziroglu, Electric Machinery and Transformers, 2001. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
|
5 | |||||
2 |
Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
|
3 | |||||
2 |
Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
|
0 | |||||
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
|
3 | |||||
4 |
Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
|
3 | |||||
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
|
0 | |||||
2 |
Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
|
0 | |||||
3 |
Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 7 | 2 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Proje Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 3 | 3 | 9 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 107 |
Genel Toplam | 107 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |