Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MEK304 |
SYSTEM DYNAMICS |
6 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı öğrencilere fiziksel sistemlerin modellenmesi ve analizi hakkında temel matematiksel kavramları verip özellikle mekatronik sistemlerin farklı şartlar altında nasıl davranış gösterdiğini öğretmektir. Bu ders aynı zamanda otomatik kontrol dersine giriş dersi olacaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Kontrol sistemlerinde kullanılan temel matematiğe giriş (kompleks analiz, diferansiyel denklemler, Laplace dönüşümü, Matris çözümleri ), sistem modeli gösterimleri, mekanik sistemlerin modellenmesi, elektrik, elektronik ve elektromekanik sistemlerin modellenmesi, akış ve ısıl sistemlerin modellenmesi, blok diyagram gösterimi, sistem analizi ve cevabını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sistem analizi için gerekli temel matematiksel işlemleri (Diferansiyel denklemler, Laplace dönüşümleri) bilir. |
Fiziksel sistemlerin matematiksel modellemesini yapabilir. |
Sistemlerin blok diyagram gösterimlerini gerçekleştirebilir. |
Elektrik ve mekanik sistemleri, matematiksel modellemeleri ve Laplace dönüşümünü kullanarak analiz edebilir. |
Dinamik sistemlerin transfer fonksiyonlarını çıkarabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Giriş ve temel kavramlar |
- |
2 |
- |
Laplace dönüşümü. |
- |
3 |
- |
Ters Laplace dönüşümü (Basit kesirlere ayırma). |
- |
4 |
- |
Ters Laplace dönüşümü (Basit kutup hali, katlı kutup hali). |
- |
5 |
- |
Ters Laplace dönüşümü (Kompleks eşlenik kutup hali). |
- |
6 |
- |
Transfer fonksiyonu, blok diyagramı. |
- |
7 |
- |
Lineer diferansiyel denklemlerin Laplace dönüşümü ile çözümü. |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Uygulamalar. |
- |
10 |
- |
Mekanik sistemlerin temel elemanları ve matematik modellemesi. |
- |
11 |
- |
Elektrik sistemlerin temel elemanları ve matematik modellemesi. |
- |
12 |
- |
Isıl ve akışkan sistemlerin temel elemanları ve matematik modellemesi. |
- |
13 |
- |
Elektromekanik sistemlerin matematik modellemesi. |
- |
14 |
- |
Sistemlerin impuls, basamak, rampa girişlere cevabı ve uygulamalar. |
- |
15 |
- |
Durum Uzayı Denklemleri ve sistemlerin kararlılığı. |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Sistem Dinamiği, Katsuhiko Ogata, (Çeviren: Demir Önengüt, Gülsen Önengüt, Palme Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
0 |
|
|
|
|
|
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
10 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
2 |
4 |
TOPLAM |
38 |
0 |
128 |
|
Total Workload of the Course Unit |
128 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|