TR EN

MECHATRONIC SYSTEM DESIGN PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MEK401 MECHATRONIC SYSTEM DESIGN 7 2 1 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi CANSU NOBERİ-Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT-Dr.Öğr.Üyesi HAYDAR İZZETTİN KEPEKÇİ-Dr.Öğr.Üyesi KENAN ŞENTÜRK-Dr.Öğr.Üyesi SAFAR POURABBAS
Course Prerequisite MEK111 - COMPUTER AIDED TECHNICAL DRAWING MEK401 - MECHATRONIC SYSTEM DESIGN

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilerin Eğitim-öğretim sürecinde edindiği bilgilerle, yeni Mekatronik sistemlerin tasarımını sağlayacak yeteneklerinin artırılması, ve alanları ile ilgili temel ilke ve kavramları bir proje çalışmasında kullanmalarını sağlamak.
Contents of the Course Unit: Mekatronik sistem tasarımında kullanılan temel ilke ve kavramlar ilk üç hafta içerisinde verilir, Çalışılacak konular belirlenir ve kesinleştirilir. Çalışılacak tasarım konularına öğrenci/öğrenciler ile danışmanlar atanır. Dönem içerisinde öğrencilerin 2 ara rapor ve sunum yapması sağlanır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

u dersi alan öğrenciler; I. Mekatronik mühendisliği alanında problemi tanımlayabilme, çalışma programı hazırlayabilme, projenin teorik bilgi alt yapısını hazırlayabilme, literatür taraması yapabilme. sistemler ile ilgili temel kavramları öğrenebilme,
II. Mekatronik sistemler ile ilgili tasarım konusu seçebilme, malzeme alet ve cihaz seçebilme,
III. bir tasarım Projesi sistem analizi yapabilme ve bütçelendirebilme,
IV. Üretilen Mekatronik sistemlerin test ve denemelerini yapabilme.
V. Gerçekleştirdiği proje ile ilgili ara ve sonuç raporlarını hazırlayabilme ve uygun şekilde sunabilme.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Mekatronik tasarım ilkeleri, -
2 - Proje konusu seçme, proje grupları oluşturma ve bildirme -
3 - Tasarım etkinliği ve gurup toplantıları -
4 - Tasarım etkinliği ve gurup toplantıları -
5 - Tasarım etkinliği ve gurup toplantıları -
6 - Tasarım etkinliği ve gurup toplantıları -
7 - Tasarım etkinliği ve gurup toplantıları -
8 - ARA SINAV -
9 - Gelişme raporu değerlendirme -
10 - Tasarım etkinliği ve gurup toplantıları -
11 - Tasarım etkinliği ve gurup toplantıları -
12 - Tasarım etkinliği ve gurup toplantıları -
13 - Tasarım etkinliği ve gurup toplantıları -
14 - Gelişme raporu değerlendirme -
15 - Tasarım sonlandırılması, rapor hazırlama -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Shetty, D., Kolk, R.A., Mechatronics System Design, 2011.
Proje formları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
5
2
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
4
2
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
4
3
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
4
4
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
4
2
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have professional and ethical values and sensitive to these.
3
2
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
3
3
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 6 84
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 14 2 28
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 1 6 6
Seminer 1 8 8
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 10 10
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 47 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0