TR EN

DIFFERENTIAL EQUATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MAT203 DIFFERENTIAL EQUATIONS 3 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BAHADIR KOPÇASIZ-Dr.Öğr.Üyesi FERHAT KÜRÜZ-Doç.Dr. GÜLSÜM YELİZ SAÇLI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere diferansiyelin tanımını, diferansiyel denklemlerin genel çözümlerini, çeşitli diferansiyel çözüm yöntemlerini ve uygulamalarını öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Diferansiyelin Tanımı, Diferansiyel Denklemlerin Genel Çözümleri, Çeşitli Diferansiyel Denklemlerin Çözüm Yöntemleri ve Uygulamaları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Diferansiyel denklemleri tanır ve çözümlemeler yapar.
Diferansiyel bir denklemin çözüm aşamalarını ve çözümünü yapar.
Tam diferansiyel denklemi tanır ve genel çözümlemelerini yapar.
İntegral çarpanı ile diferansiyel denklem çözümlerini yapar.
Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler ve çözümlemelerini yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Tanışma, Dersin Konuları,İşleniş Yöntemleri Hakkında Bilgilendirme. -
2 - Türev ve Diferansiyelin Tanımı,Türev Yardımıyla Diferansiyelin Hesabı -
3 - Diferansiyel Denklem Çözümlerinde Kullanılan İntegral Alma Yöntemleri -
4 - Diferansiyel Denklemlerin Mertebe ve Dereceleri, Diferansiyel Denklemlerin Sınıflandırılması -
5 - Diferansiyel Bir Denklemin Çözüm Aşamaları ve Çözümü -
6 - Değişkenlerine Ayrılabilen Diferansiyel Denklemler ve Çözümleri -
7 - Tam Diferansiyel Denklem Alma Koşulları ve Genel Çözümlemeleri -
8 - ARA SINAV -
9 - Lineer Diferansiyel Denklemlerin Tanımı ve Çözümlenmeleri -
10 - Lineer Diferansiyel Denklemlerin Teknik Problemlerin Çözümünde Kullanılmaları -
11 - Homojen ve Homojen Hale Getirilebilen Diferansiyel Denklemler -
12 - Sabit Katsayılı Homojen Diferansiyel Denklemler ve Çözümleri -
13 - İntegral Çarpanı ile Diferansiyel Denklem Çözümleri -
14 - Yüksek Mertebeden Diferansiyel Denklemler ve Çözümlemeleri -
15 - FİNAL -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

“ Essentials of Ordinary Differential Equations” by R P Agarwal and R Gupta
Diferensiyel Denklemlerin Temelleri, Prof.Dr.Ogün Doğru, NOBEL Akademik Yayıncılık, Ankara, 2013
Fundamentals of Differential Equations, R. Kent Nagle, Edward B. Saff, Arthur David Snider, Addison Wesley, New York, 1986
Essentials of Ordinary Differential Equations by R P Agarwal and R Gupta
Diferensiyel Denklemlerin Temelleri, Prof.Dr.Ogün Doğru, NOBEL Akademik Yayıncılık, Ankara, 2013
Fundamentals of Differential Equations, R. Kent Nagle, Edward B. Saff, Arthur David Snider, Addison Wesley, New York, 1986

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
3
2
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
0
2
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
1
3
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
2
4
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
1
2
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have professional and ethical values and sensitive to these.
0
2
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
0
3
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 4 12
Ödev 6 5 30
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0