Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MAT207 |
PROBABILITY AND STATISTICS |
3 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BAHADIR KOPÇASIZ-Dr.Öğr.Üyesi FERHAT KÜRÜZ-Dr.Öğr.Üyesi ZEHRA CİVAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Mühendislik alanında istatistik verileri derleme,bu verileri kullanma,problem çözme ve değerlendirmeyi sağlayacak bilgi birikimi bu derste elde edilir. |
Contents of the Course Unit: |
Temel istatistik kavramlarının tanıtılması. Merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri,olasılık ve olasılık hesaplama,kesikli ve sürekli dağılımlar, binom ve poisson dağılımları normal dağılım ve sürekli normal dağılım yöntem ve uygulamaları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Temel istatistik terimlerini bilir, tanımını yapar ve formule edebilir |
Merkezi eğilim ölçülerini (aritmetik ortalama ve standart sapma vb.) bilir ve bunlarla ilgili problemleri çözebilir. |
Merkezi eğilim ölçüleri ve değişkenlik ölçüleri ile ilgilisunum ve yorum yapabilir. |
Alanında ki yazılımları takip eder ve bu yazılımlara veri girişi yapabilir, programı değerlendirir ve yorumlar. |
Kesikli ve sürekli dağılımları tanır ve problem çözebilir. |
Anket hazırlar ve istatistik olarak yorumlayabilir ve değerlendirebilir. |
Olasılık ile ilgili tahminleme yapabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
kaynak ve internet |
İstatistik bilimine giriş |
sözlü anlatım |
2 |
kaynak ve internet |
İstatistiksel hata, ana ve örnek kütle |
sözlü anlatım |
3 |
kaynak ve internet |
Frekans Dağılımları ve histogram |
sözlü anlatım |
4 |
kaynak ve internet |
Aritmetik ortalama,mod,medyan |
sözlü anlatım |
5 |
kaynak ve internet |
Değişim aralığı, ortalama sapma, varyans |
sözlü anlatım |
6 |
kaynak ve internet |
Standart sapma,değişim katsayısı |
sözlü anlatım |
7 |
kaynak ve internet |
Olasılığa giriş |
sözlü anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
kaynak ve internet |
Koşullu olasılık |
sözlü anlatım |
10 |
kaynak ve internet |
Bağımlı ve bağımsız değişkenler |
sözlü anlatım |
11 |
kaynak ve internet |
Bağımlı ve bağımsız olaylar |
sözlü anlatım |
12 |
kaynak ve internet |
Ayrık rastgele değişken ve binom dağılımı |
sözlü anlatım |
13 |
kaynak ve internet |
Ayrık rastgele değişken ve Poisson dağılımı |
sözlü anlatım |
14 |
kaynak ve internet |
Sürekli rastgele değişken ve normal dağılım |
sözlü anlatım |
15 |
- |
Final sınavına hazırlık |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Olasılık ve İstatistik, Prof. Dr. Fikri Akdeniz |
OLASILIK PROBLEMLERI, Doç. Dr. Cevdet Cerit |
Matemetiksel İstatistiğe giriş,Uğur Korum,Ankara üniversitesi,1971 |
Matemetiksel İstatistik,Mustafa Aytaç, Ezgi yayınları,Ankara Üniv.yayını,1999 |
Probability and Statistics for Engineers” by R A Johnson and C B Gupta |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
5 |
15 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
2 |
10 |
Kısa Sınav |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
TOPLAM |
45 |
0 |
131 |
|
Total Workload of the Course Unit |
131 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|