| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| MAT207 |
OLASILIK VE İSTATİSTİK |
3 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ARSLAN-Dr.Öğr.Üyesi MELİS ÇAMLIOĞLU |
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Mühendislik alanında istatistik verileri derleme,bu verileri kullanma,problem çözme ve değerlendirmeyi sağlayacak bilgi birikimi bu derste elde edilir. |
| İçerik: |
Temel istatistik kavramlarının tanıtılması. Merkezi eğilim ölçüleri, değişkenlik ölçüleri,olasılık ve olasılık hesaplama,kesikli ve sürekli dağılımlar, binom ve poisson dağılımları normal dağılım ve sürekli normal dağılım yöntem ve uygulamaları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Temel istatistik terimlerini bilir, tanımını yapar ve formule edebilir |
| Merkezi eğilim ölçülerini (aritmetik ortalama ve standart sapma vb.) bilir ve bunlarla ilgili problemleri çözebilir. |
| Merkezi eğilim ölçüleri ve değişkenlik ölçüleri ile ilgilisunum ve yorum yapabilir. |
| Alanında ki yazılımları takip eder ve bu yazılımlara veri girişi yapabilir, programı değerlendirir ve yorumlar. |
| Kesikli ve sürekli dağılımları tanır ve problem çözebilir. |
| Anket hazırlar ve istatistik olarak yorumlayabilir ve değerlendirebilir. |
| Olasılık ile ilgili tahminleme yapabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
kaynak ve internet |
İstatistik bilimine giriş |
sözlü anlatım |
| 2 |
kaynak ve internet |
İstatistiksel hata, ana ve örnek kütle |
sözlü anlatım |
| 3 |
kaynak ve internet |
Frekans Dağılımları ve histogram |
sözlü anlatım |
| 4 |
kaynak ve internet |
Aritmetik ortalama,mod,medyan |
sözlü anlatım |
| 5 |
kaynak ve internet |
Değişim aralığı, ortalama sapma, varyans |
sözlü anlatım |
| 6 |
kaynak ve internet |
Standart sapma,değişim katsayısı |
sözlü anlatım |
| 7 |
kaynak ve internet |
Olasılığa giriş |
sözlü anlatım |
| 8 |
kaynak ve internet |
Koşullu olasılık |
sözlü anlatım |
| 9 |
kaynak ve internet |
Bağımlı ve bağımsız değişkenler |
sözlü anlatım |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
kaynak ve internet |
Bağımlı ve bağımsız olaylar |
sözlü anlatım |
| 12 |
kaynak ve internet |
Ayrık rastgele değişken ve binom dağılımı |
sözlü anlatım |
| 13 |
kaynak ve internet |
Ayrık rastgele değişken ve Poisson dağılımı |
sözlü anlatım |
| 14 |
kaynak ve internet |
Sürekli rastgele değişken ve normal dağılım |
sözlü anlatım |
| 15 |
- |
Final sınavına hazırlık |
- |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Olasılık ve İstatistik, Prof. Dr. Fikri Akdeniz |
| OLASILIK PROBLEMLERI, Doç. Dr. Cevdet Cerit |
| Matemetiksel İstatistiğe giriş,Uğur Korum,Ankara üniversitesi,1971 |
| Matemetiksel İstatistik,Mustafa Aytaç, Ezgi yayınları,Ankara Üniv.yayını,1999 |
| Probability and Statistics for Engineers” by R A Johnson and C B Gupta |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) |
1 |
40 |
|
Klasik Sınav |
| Kısa Sınav |
1 |
10 |
|
|
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
| TOPLAM |
3 |
100 |
|
|
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Mühendisliği problemlerine uyarlar
|
|
|
|
|
4 |
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mekatronik Mühendisliği problemlerinin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir
|
|
|
2 |
|
|
|
| 2 |
Deney planlayıp, düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
|
|
2 |
|
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mühendislik tasarım ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya ve takım liderliğine yatkındır
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Mekatronik Mühendisliğine küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir
|
|
|
2 |
|
|
|
| 3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur
|
|
|
|
3 |
|
|
| 4 |
Mekatronik Mühendisliği ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır
|
|
|
|
3 |
|
|
| 2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur
|
|
1 |
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Mekatronik Mühendisliğinde sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır
|
|
1 |
|
|
|
|
| 3 |
Profesyonel faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
3 |
42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
3 |
5 |
15 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
2 |
10 |
| Kısa Sınav |
1 |
2 |
2 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
3 |
3 |
| TOPLAM |
45 |
0 |
131 |
|
Genel Toplam |
131 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|