TR EN

INTRODUCTION TO MECHATRONICS ENGINEERING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MEK109 INTRODUCTION TO MECHATRONICS ENGINEERING 1 2 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT
Instructor(s) of the Course Unit Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Mekatronik Mühendisliğinin temel kavramlarını öğretmek, mekatronik Mühendisliğinin bileşenlerine aşinalık sağlamak, mekatronik sistemleri örneklerle tanıtarak mekatroniğin kapsamını öğretmek,endüstriyel uygulamaların tanıtılmasıyla, kavramlar ile gerçek sistemler arasında köprüler kurdurmak ve Mekatronik mühendisliği eğitimi boyunca alınacak derslerin,yerlerini ve önemlerini anlatmak.
Contents of the Course Unit: Mühendislik ve Mekatronik Mühendisliği, Mühendislik etiği, Tasarım, Bileşenler, Mekanik Sistemler, Robotik Sistemler, Pnömatik ve Hidrolik Sistemler, Sensörler ve Dönüştürücüler, Mikroişlemciler, Sistem Modelleme

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mekatronik sisteminin çalışma alanlarını bilir.
Mekatronik sistemlerde kullanılan elektronik ve makine sistemlerini tanır.
Bilgisayar ile kontrolü gerçekleştirilen sistemleri kullanabilir.
Mühendislik etiği konusunda gerekli bilgilere sahiptir.
Mühendislik mesleği icra edilirken sorumluluk alanlarının neler olduğunun farkındadır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Mühendislik ve Mekatronik Mühendisliği Anlatım
2 - Mühendislik Etiği Anlatım
3 - Mekatronik Mühendisliğinde Tasarım Anlatım
4 - Mekatronik Mühendisliğinin Öğeleri Anlatım
5 - Mekanik Bileşenler ve Robotik Sistemler Anlatım
6 - Mekanik Eyleyici Sistemler Anlatım
7 - Pnömatik ve Hidrolik Eyleyici Sistemler Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 - Pnömatik ve Hidrolik Eyleyici Sistemler Anlatım
10 - Elektrik Eyleyici Sistemler Anlatım
11 - Sensörler ve Dönüştürücüler Anlatım
12 - Sinyal Koşullandırma, Kontrol Anlatım
13 - Sayısal Sinyaller, Dijital Lojik Anlatım
14 - Mikroişlemciler Anlatım
15 - Sistem Modelleme, Sistemlerin Dinamik Cevabı Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

W. Bolton, Mekatronik: Makine ve Elektronik Mühendisliğinde Elektronik Kontrol Sistemleri, Dahi Yayınları, Nisan 2009.
Zekai Şen, Mühendislikte Felsefe, Mantık, Bilim ve Etik, Su Vakfı, 2011.
W. G. Vincenti, Mühendisler: Ne Bilirler, Nasıl Bilirler?, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, 2008
S. Çetinkunt, Mechatronics, Wiley, 2007.
D. Alciatore, Introduction to Mechatronics and Measurement Systems, 4. bs., McGraw-Hill, Mart 2011.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
2
2
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
5
2
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
5
3
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
5
4
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
5
2
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have professional and ethical values and sensitive to these.
4
2
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
4
3
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 1 20 20
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 1 15 15
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 20 0 105
Total Workload of the Course Unit 105
Workload (h) / 25.5 4,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0