Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
EEM209 |
DESIGN OF LOGIC CIRCUIT |
4 |
4 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Mantık devrelerinin tasarım temellerinin öğretilmesi.
Mantık devrelerinin analizinin, tasarımının ve sentezinin öğretilmesi. |
Contents of the Course Unit: |
Sayı sistemlerine genel bakış, sayı sistemlerinin birbirlerine dönüştürülmesi. Boole Cebri ve Boole fonksiyonlarının cebirsel basitleştirilmesi. Boole Cebri uygulamaları ve mantık kapıları. Boole fonksiyonlarının Karnaugh Haritaları ve Quin-McCluskey yöntemleriyle indirgenmesi. Kombinezonsal mantık devreleri. Çoğullayıcılar, kodlayıcılar ve kod çözücüler. Salt Okunur Bellekler (ROM), Programlanabilir Mantık Dizgileri (PAL). Ardışıl mantık devrelerine genel bakış. Tutucular ve Flip- Flop'lar. Ardışıl mantık devrelerinin analizi. Ardışıl mantık devrelerinin durum diyagramlarının oluşturulması ve durum geçiş tablolarının oluşturulması. Ardışıl mantık devrelerinin durum geçiş tablolarının indirgenmesi. Ardışıl mantık devrelerinin tasarımı. Özel ardışıl mantık devreleri. Yazmaçlar, sayıcılar, dizi seziciler |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Sayısal sistemlerde kullanılan sayı sistemlerini, kodları ve dönüşümleri tanımlar. |
Boole Cebri, Boole fonksiyonlarını ve cebirsel basitleştirmeyi açıklayabilir. |
Boole cebiri uygulamaları mantık kapılarını tanımlar. |
Karnaugh haritaları ve Quin-McCluskey indirgeme yöntemlerini tanımlar. |
Çok seviyeli mantık kapısı devreleri, çok çıkışlı mantık devrelerini tanımlayabilir. |
Çoklayıcıları, kod çözücüleri ve kodlayıcıları öğrenir. |
Kombinasyonel mantık devre tasarımını gerçekleştirebilir. |
Programlanabilir kombinasyonel ve ardışık mantık devrelerini tanımlayabilir. |
Rastgele mantık devre analizi ve tasarımı yapabilir. |
Elektronik tasarım otomasyon yazılımını kullanarak dijital mantık devrelerinin tasarımını, analizini ve simülasyonunu tanımlayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Sayısal Sistemlere Genel Bakış, Sayı Sistemleri ve Dönüşüm |
- |
2 |
- |
Boole Cebri, Boole Fonksiyonlarını Cebirsel Basitleştirme |
- |
3 |
- |
Boole Cebri Uygulamaları, Lojik Kapılar, Karnaugh Haritaları |
- |
4 |
- |
Karnaugh Haritaları, Quin-McCluskey İndirgeme Yöntemi |
- |
5 |
- |
Kombinezonsal Lojik Toplayıcı ve Çıkarıcı Devreler |
- |
6 |
- |
Çoğullayıcılar, Kod Çözücüler, Kodlayıcılar |
- |
7 |
- |
Salt Okunur Bellekler (ROM), Programlanabilir Lojik kapı Dizileri (PAL) |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Ardışık Devrelere Genel Bir Bakış,Tutucular ve Flip-Flop Devreleri |
- |
10 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Analizi |
- |
11 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Analizi, Durum Diyagramları ve Tablolarının Türetilmesi, Durum
Diyagramları ve Tablolarının İndirgenmesi |
- |
12 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Tasarımı |
- |
13 |
- |
Yazmaçlar ve Sayıcılar |
- |
14 |
- |
Veri Akış Yöntemi İle Lojik Devre Tasarımı |
- |
15 |
- |
Tasarım uygulamaları |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Digital Design, 5/E, M. Morris Mano and Michael D. Ciletti, Prentice Hall, 2012. |
Digital Design: Principles and Practices Package, 4/E, John F. Wakerly, Prentice Hall, 2006. |
M. Yağımlı, F. Akar. (2012) "Dijital Elektronik", Beta Basım. |
A. Dervişoğlu. (2002), "Lojik Devreler Ders Notları", İTÜ Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
7 |
2 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
6 |
6 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
34 |
34 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
24 |
24 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
TOPLAM |
29 |
0 |
126 |
|
Total Workload of the Course Unit |
126 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|