Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
EEM209 |
DESIGN OF LOGIC CIRCUIT |
4 |
4 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT |
Instructor(s) of the Course Unit |
Prof.Dr. BAYRAM ÜNAL |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere mantık tasarımının temellerini, sentezini ve doğrulama yapmasını
donanım tanımlama dilleri kullanılarak öğretmektir. Ders gerçek teknoloji ile güçlü
bağlantıları bulunan temel bilgisayar tasarım kavramlarının sürekli evrim geçiren
uygulamaları üzerinde yoğunlaşmayı öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Sayısal Sistemlere Genel Bakış / Sayı Sistemleri ve Dönüşüm / Boole Cebri / Boole
Fonksiyonlarını Cebirsel Basitleştirme / Boole Cebri Uygulamaları, Lojik Kapılar /
Karnaugh Haritaları / Quin-McCluskey İndirgeme Yöntemi / Çok seviyeli Lojik Kapı
Devreleri, NAND ve NOR kapıları / Çok Çıkışlı Lojik Devreler / Çoğullayıcılar / Kod
çözücüler / Kodlayıcılar / Salt Okunur Bellekler (ROM), Programlanabilir Lojik kapı
Dizileri (PAL) / Kombinezonsal Lojik Devre Tasarımı / Ardışık Lojik Devrelere Genel
bakış / Tutucular ve Flip-Flop Devreleri / Yazmaçlar ve Sayıcılar / Ardışık Lojik
Devrelerin Analizi / Durum Diyagramları ve Tablolarının Türetilmesi / Durum
Diyagramları ve Tablolarının İndirgenmesi / Ardışık Lojik Devrelerin Tasarımı / Veri Akış Yöntemi ile Lojik Devre Tasarımı. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bu dersi alan öğrenciler;
1.Sayısal sistemlerde kullanılan sayı sistemlerini, kodları ve dönüşümü tanımlar.
2.Boole Cebri, Boole fonksiyonlarını ve cebirsel basitleştirmeyi açıklayabilir.
3.Boole cebri uygulamaları, lojik kapıları tanımlar.
4.Karnaugh haritaları ve Quin-McCluskey indirgeme yöntemlerini tanımlar.
5.Çok seviyeli lojik kapı devreleri, çok çıkışlı lojik devreleri tanımlayabilir.
6.Çoğullayıcılar, kod çözücüler ve kodlayıcıları öğrenir.
7.Kombinezonsal lojik devre tasarımını gerçekleştirebilir.
8.Programlanabilir kombinezonsal ve ardışık lojik devreleri tanımlayabilir.
9.Ardışık lojik devre analizini ve tasarımını gerçekleştirebilir.
10.Elektronik tasarım otomasyon yazılımı kullanarak sayısal lojik devrelerin
tasarımı, analizi ve simülasyonunu tanımlayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Sayısal Sistemlere Genel Bakış, Sayı Sistemleri ve Dönüşüm |
- |
2 |
- |
Boole Cebri, Boole Fonksiyonlarını Cebirsel Basitleştirme |
- |
3 |
- |
Boole Cebri Uygulamaları, Lojik Kapılar, Karnaugh Haritaları |
- |
4 |
- |
Karnaugh Haritaları, Quin-McCluskey İndirgeme Yöntemi |
- |
5 |
- |
Kombinezonsal Lojik Toplayıcı ve Çıkarıcı Devreler |
- |
6 |
- |
Çoğullayıcılar, Kod Çözücüler, Kodlayıcılar |
- |
7 |
- |
Salt Okunur Bellekler (ROM), Programlanabilir Lojik kapı Dizileri (PAL) |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Ardışık Devrelere Genel Bir Bakış,Tutucular ve Flip-Flop Devreleri |
- |
10 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Analizi |
- |
11 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Analizi, Durum Diyagramları ve Tablolarının Türetilmesi, Durum
Diyagramları ve Tablolarının İndirgenmesi |
- |
12 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Tasarımı |
- |
13 |
- |
Yazmaçlar ve Sayıcılar |
- |
14 |
- |
Veri Akış Yöntemi İle Lojik Devre Tasarımı |
- |
15 |
- |
Tasarım uygulamaları |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Digital Design, 5/E, M. Morris Mano and Michael D. Ciletti, Prentice Hall, 2012. 3) Digital Design: Principles and Practices Package, 4/E, John F. Wakerly, Prentice Hall, 2006
(1) M. Yağımlı, F. Akar. (2012) "Dijital Elektronik", Beta Basım, (2)-A. Dervişoğlu. (2002), "Lojik Devreler Ders Notları", İTÜ Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
7 |
2 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
6 |
6 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
34 |
34 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
24 |
24 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
TOPLAM |
29 |
0 |
126 |
|
Total Workload of the Course Unit |
126 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|