TR EN

MANUFACTURING METHODS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
END210 MANUFACTURING METHODS 5 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. HAMDİ ALPER ÖZYİĞİT
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi CANSU NOBERİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere üretim sektörü ile ilgili bilgi verilmesi, döküm, plastik şekillendirme, talaşlı şekillendirme, kaynak ve toz metalürjisi prosesleri ve bu proseslerde kullanılan ekipmanlar hakkında temel bilgilerin verilmesi; her bir prosesteki hataların tanıtılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İmalat teknolojileri ve genel kavramlar; döküm yöntemi, dökümde kullanılan kalıplama teknikleri, kalıp ve maçalar; döküm yöntemleri; plastik şekil verme yöntemleri, talaşlı imalat ve yöntemleri, kaynak, kaynak hataları, toz metalürjisi, toz metalürjik ürünler

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Üretim sektörünü ve üretim sektöründe uygulanan üretim yöntemleri tekniklerini tanımlar.
İmal usulleri konusunda güncel ve çağdaş konuları araştırır.
İlgili imalat yönteminde işlem karakteristiklerine hakim olarak doğru parametre seçimi yapar
Uygun imal usulü yöntemi, teçhizatı ve donanımı seçiminde ve bunların uygulanmasında karar verir.
İlgili imalat yönteminin uygulanması esnasında oluşabilecek hataları tespit eder.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Yazılı Kaynaklar İmalat Yöntemleri ve Genel Kavramlar Sözlü Anlatım
2 Yazılı Kaynaklar İmalat Yöntemlerinin Karşılaştırılması Sözlü Anlatım
3 Yazılı Kaynaklar Döküm Yöntemi Sözlü Anlatım
4 Yazılı Kaynaklar Kalıplar ve Maçalar Sözlü Anlatım
5 Yazılı Kaynaklar Döküm Hataları Sözlü Anlatım
6 Yazılı Kaynaklar Plastik Şekil Verme Yöntemi Sözlü Anlatım
7 Yazılı Kaynaklar Plastik Şekil Verme Yöntem Çeşitleri Sözlü Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar Plastik Şekil Verme Yöntem Çeşitleri ve Uygulamaları Sözlü Anlatım
10 Yazılı Kaynaklar Talaşlı Şekil Verme Yöntemi Sözlü Anlatım
11 Yazılı Kaynaklar Talaşlı Şekil Verme Çeşitleri ve Uygulamaları Sözlü Anlatım
12 Yazılı Kaynaklar Kaynak Yöntemi Sözlü Anlatım
13 Yazılı Kaynaklar Toz Metalürjisi Sözlü Anlatım
14 Yazılı Kaynaklar Proje Sunumları Sözlü Anlatım
15 Yazılı Kaynaklar Proje Sunumları Sözlü Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Çiğdem, M., “İmal Usulleri”, Çağlayan Kitabevi, İkinci Baskı,2006
Karamış, M.B., “İmalat Yöntemleri”, Erciyes Üniversitesi, 2010

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to adopt math and science knowledge to the problems of Mechatronic Engineering.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can use the scientific methods to solve problems of Mechatronic Engineering.
4
2
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can define, scientize and solve the actual mechatronics problems.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Use modern tools such as softwares in engineering design and analysis.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Prone to work in interdisciplinary teams and be a team leadership.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
3
2
Can approach with a global perspective to Mechatronics Engineering.
4
3
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
5
4
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Engineering.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
5
2
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Have professional and ethical values and sensitive to these.
4
2
Sensitive to health and safety issues in Mechatronic Engineering.
3
3
Sensitive to social, environmental and economic factors in professional activities.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 15 15
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 12 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 12 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0