Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UCK303 |
FLIGHT MECHANICS |
5 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Prof.Dr. OSMAN ERGÜVEN VATANDAŞ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
1.Uçak aerodinamiği, itki sistemleri ve hareket denklemleri hakkında temel
kavramların öğrencilere aktarılması.
2.Öğrencilerin uçuşun tüm evreleri için uçak performansını analitik olarak
hesaplayabilmesi
3.Öğrencilerin yazılı, sözlü ve grafiksel iletişim kabiliyetlerini kazanması. |
Contents of the Course Unit: |
Uçak üzerine gelen kuvvetler ve altsistemler: Atmosfer özellikleri, aerodinamik
kuvvetler, itki altsistemleri. Turbojet uçaklar: Düşey düzlemdeyatay uçuş, İlgili
denklemler, yatay uçuş, tavan irtifası, menzil, havada en uzun süre kalma .
Düsey düzlemdeki diğer uçuşlar: Kalkış ve iniş, tımanma uçuşu, güç
kullanmadan süzülüş. Yatay düzlemde dönüş uçuşu: ilgili denklemler,
maksimum yük katsayısı, yatış açısı, dönüş oranı ve dönüş yarıçapı. Piston
pervaneli uçaklar: Düşey düzlemdeki uçuşlar, ilgili denklemler, yatay uçuş ve
tavan irtifası, en iyi menzil, havada en uzun süre kalma. Diğer uçuşlar: Kalkış
ve iniş, tırmanma uçuşu, dönüş uçuşu, turboproplar ve turbofanlar. Mach
sayısı, uçuş ve manevra zarfları, rüzgarın performans üzerindeki etkisi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Temel aerodinamik bilgilerini uçak performans analizi için kullanmak |
Uçak performans tayininde problem çözümleri tartışmak |
Uçak performans hesaplamalarında excell ve matlab gibi yardımcı araçlar kullanmak |
Uçak performans analizinde kullanacak kadar itki sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak |
Uçağın statik kararlılık şartlarını oluşturmak |
Farklı uçuş tiplerine göre matematiksel modeller geliştirmek |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Giriş: Temel aerodinamik, standart atmosfer, kanat profilleri, kanat taşıma ve sürüklemesi, hava hızları |
- |
2 |
- |
Uçak üzerine gelen kuvvetler ve Alt sistemler: Aerodinamik kuvvetler ve itki alt sistemleri. |
- |
3 |
- |
Turbojetler-Düşey düzlemde yatay uçuş: Hareket denklemleri, yatay uçuş, tavan irtifası. |
- |
4 |
- |
Turbojetler-Düşey düzlemde yatay uçuş: Hareket denklemleri, yatay uçuş, tavan irtifası. |
- |
5 |
- |
Yatay uçuş en iyi menzili ve havada maksimum kalma süresi. |
- |
6 |
- |
Kalkış ve iniş. |
- |
7 |
- |
Tırmanma uçuşu. |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Maksimum hız ile, maksimum açı ile ve minimum yakıt harcaması ile tırmanma uçuşları. |
- |
10 |
- |
Süzülüş uçuşu. |
- |
11 |
- |
Yatay düzlemde dönüş uçuşu: Hareket denklemleri, maksimum yük katsayısı, yatış açısı, dönüş oranı ve dönüş yarıçap |
- |
12 |
- |
Maksimum yük katsayısı ile, maksimum hız ile ve minimum dönüş yarıçapı ile dönüş uçuşları. |
- |
13 |
- |
Piston pervaneli uçaklar için uçuş performansı: Hareket denklemleri, yatay uçuş ve tavan irtifası özellikleri ,en iyi menzil ve havada maksimum kalma süresi. Uçuş ve manevra zarfları. |
- |
14 |
- |
Uçuş statik kararlılığı ve kontrolü: Hücum açısı, yana kayma açısı, yuvarlanma, yunuslama ve sapma kontrolleri. |
- |
15 |
- |
Uzunlamasına sabit ve serbest dümen statik kararlılığı.Yönlemesine statik kararlılık. |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
John D. Anderson, 1999, Aircraft Performance and Design, McGraw- Hill, ISBN:978007001971. |
Hale, F.J., 1984, Introduction to Aircraft Performance, Selection and
Design, John Wiley & Sons, Inc., ISBN:978047107885. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
4 |
8 |
32 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
3 |
1 |
3 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
3 |
3 |
9 |
TOPLAM |
42 |
0 |
124 |
|
Total Workload of the Course Unit |
124 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|