| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| UCK303 |
UÇUŞ MEKANİĞİ |
5 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. OSMAN ERGÜVEN VATANDAŞ |
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
1.Uçak aerodinamiği, itki sistemleri ve hareket denklemleri hakkında temel
kavramların öğrencilere aktarılması.
2.Öğrencilerin uçuşun tüm evreleri için uçak performansını analitik olarak
hesaplayabilmesi
3.Öğrencilerin yazılı, sözlü ve grafiksel iletişim kabiliyetlerini kazanması. |
| İçerik: |
Uçak üzerine gelen kuvvetler ve altsistemler: Atmosfer özellikleri, aerodinamik
kuvvetler, itki altsistemleri. Turbojet uçaklar: Düşey düzlemdeyatay uçuş, İlgili
denklemler, yatay uçuş, tavan irtifası, menzil, havada en uzun süre kalma .
Düsey düzlemdeki diğer uçuşlar: Kalkış ve iniş, tımanma uçuşu, güç
kullanmadan süzülüş. Yatay düzlemde dönüş uçuşu: ilgili denklemler,
maksimum yük katsayısı, yatış açısı, dönüş oranı ve dönüş yarıçapı. Piston
pervaneli uçaklar: Düşey düzlemdeki uçuşlar, ilgili denklemler, yatay uçuş ve
tavan irtifası, en iyi menzil, havada en uzun süre kalma. Diğer uçuşlar: Kalkış
ve iniş, tırmanma uçuşu, dönüş uçuşu, turboproplar ve turbofanlar. Mach
sayısı, uçuş ve manevra zarfları, rüzgarın performans üzerindeki etkisi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Temel aerodinamik bilgilerini uçak performans analizi için kullanmak |
| Uçak performans tayininde problem çözümleri tartışmak |
| Uçak performans hesaplamalarında excell ve matlab gibi yardımcı araçlar kullanmak |
| Uçak performans analizinde kullanacak kadar itki sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak |
| Uçağın statik kararlılık şartlarını oluşturmak |
| Farklı uçuş tiplerine göre matematiksel modeller geliştirmek |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
Giriş: Temel aerodinamik, standart atmosfer, kanat profilleri, kanat taşıma ve sürüklemesi, hava hızları |
- |
| 2 |
- |
Uçak üzerine gelen kuvvetler ve Alt sistemler: Aerodinamik kuvvetler ve itki alt sistemleri. |
- |
| 3 |
- |
Turbojetler-Düşey düzlemde yatay uçuş: Hareket denklemleri, yatay uçuş, tavan irtifası. |
- |
| 4 |
- |
Turbojetler-Düşey düzlemde yatay uçuş: Hareket denklemleri, yatay uçuş, tavan irtifası. |
- |
| 5 |
- |
Yatay uçuş en iyi menzili ve havada maksimum kalma süresi. |
- |
| 6 |
- |
Kalkış ve iniş. |
- |
| 7 |
- |
Tırmanma uçuşu. |
- |
| 8 |
- |
Maksimum hız ile, maksimum açı ile ve minimum yakıt harcaması ile tırmanma uçuşları. |
- |
| 9 |
- |
Süzülüş uçuşu. |
- |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
- |
Yatay düzlemde dönüş uçuşu: Hareket denklemleri, maksimum yük katsayısı, yatış açısı, dönüş oranı ve dönüş yarıçap |
- |
| 12 |
- |
Maksimum yük katsayısı ile, maksimum hız ile ve minimum dönüş yarıçapı ile dönüş uçuşları. |
- |
| 13 |
- |
Piston pervaneli uçaklar için uçuş performansı: Hareket denklemleri, yatay uçuş ve tavan irtifası özellikleri ,en iyi menzil ve havada maksimum kalma süresi. Uçuş ve manevra zarfları. |
- |
| 14 |
- |
Uçuş statik kararlılığı ve kontrolü: Hücum açısı, yana kayma açısı, yuvarlanma, yunuslama ve sapma kontrolleri. |
- |
| 15 |
- |
Uzunlamasına sabit ve serbest dümen statik kararlılığı. Sapma statik kararlılık. |
- |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| John D. Anderson, 1999, Aircraft Performance and Design, McGraw- Hill, ISBN:978007001971. |
| Hale, F.J., 1984, Introduction to Aircraft Performance, Selection and
Design, John Wiley & Sons, Inc., ISBN:978047107885. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
2 |
|
|
|
| 2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
|
3 |
|
|
| 2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
| 3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
| 4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
3 |
42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
4 |
8 |
32 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
| Kısa Sınav |
3 |
1 |
3 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
3 |
3 |
9 |
| TOPLAM |
42 |
0 |
124 |
|
Genel Toplam |
124 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|