Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UCK304 |
FLIGHT STABILITY AND CONTROL |
6 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Uçuş dinamiği, kararlığı ve kontrolü uçak tasarımı ve analizinin öğrenilmesi.
Uçuş denklemleri ve karakteristiklerinin analizi ve otomatik kontrol sistemlerinin tasarımı. |
Contents of the Course Unit: |
Giriş. Uçuş mekaniği, kontrol ve kontrol yüzeylerinin temel tanımları. Uçuş kontrol
sistemlerinin genel yapısı. Uçak statik ve dinamik kararlılığı ve kararlılık türevleri.
Doğrusal-olmayan dinamik denklemler. Denklemlerin doğrusallaştırılması.
Uzunlamasına ve yanlamasına kararlılık. Uçak uzunlamasına ve yanlamasına dinamik
denklemleri. Uzunlamasına ve yanlamasına transfer fonksiyonları. Uzunlamasın a
modlar. Kısa ve uzun peryod yaklaşımı. Uçak dinamiğinin geçici yanıtları. Uçak kontrol
sistemlerinin temel kavramları. Otopilot tipleri. Otopilot tasarımı. Köklerin yer eğrisi
yöntemiyle konum otopilot tasarımı. Iç ve dış çevrim kavramları. Yunuslama yönelimli
kontrol sistemi. Köklerin yer eğrisi analizi. Ivmelenme kontrol sistemi. Uçak otopilot
Matlab Simulink benzetimleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Uçuş dinamiği ve kontrolünün temel kavramlarını bilme
Statik ve dinamik kararlılığı inceleyebilme
Uçuş denklemlerini çıkartabilme
Uzunlamasına modlar ve kararlılık türevlerini analiz edebilme
Hareketin transfer fonksiyonlarını ifade edebilme
Uçuş kontrol sistemlerinin temel kavramları ve prensiplerini analiz edebilme
Otopilot tiplerini bilme ve tasarım yöntemlerini kullanabilme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Uçuş mekanik, kontrol ve kontrol yüzeyleri temel tanımları |
- |
2 |
- |
Uçuş mekanik, kontrol ve kontrol yüzeyleri temel tanımları |
- |
3 |
- |
Uçak statik ve dinamik kararlığı ve kararlılık türevleri |
- |
4 |
- |
Uçağın uzunlamasına ve yanlamasına dinamik denklemleri, doğrusal-olmayan dinamiği |
- |
5 |
- |
Doğrusallaştırma ve transfer fonksiyonları |
- |
6 |
- |
Uzunlamasına hareketin modları, kararlılık türevleri, kısa ve uzun modları |
- |
7 |
- |
Uzunlamasına transfer fonksiyonları, geçici ve sürekli hal yanıtlarının analizi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Uçak kontrol sistemlerinin temel kavramoları, uzunlamasına otopilot tasarımı |
- |
10 |
- |
Uçak kontrol sistemlerinin temel kavramoları, uzunlamasına otopilot tasarımı |
- |
11 |
- |
Otopilot tipleri ve tasarım metodları |
- |
12 |
- |
Konum otopilotunun köklerin yer eğrisi yöntemiyle tasarımı |
- |
13 |
- |
Iç ve dış çevrim kavramları. Otopilot tasarımı. |
- |
14 |
- |
Uçağın yunuslama ve yönelme kontrol sistemleri tasarım yöntemleri |
- |
15 |
- |
Uçağın yunuslama ve yönelme kontrol sistemleri tasarım yöntemleri |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Thomas R. Yechout with Steven L. Morris, David E. Bossert,, 2003, Introduction to aircraft flight mechanics, AIAA, Reston, VA, ISBN:1563475774. Bernard Etkin, Lloyd Duff Reid, 1996, Dynamics of flight : stability and control, New York : Wiley, ISBN:0471034185. John H. Blakelock, 1991, Automatic control of aircraft and missiles, New York : Wiley., ISBN:0471506516 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
5 |
15 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
3 |
5 |
15 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
3 |
6 |
TOPLAM |
42 |
0 |
132 |
|
Total Workload of the Course Unit |
132 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|