Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UCK307 |
EXPERIMENTAL METHODS IN ENGINEERING |
5 |
3 |
2 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi HAYRİ ACAR |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Mühendislik formasyonunun tamamlanması için değişik temel alanlara ait
laboratuar uygulamalarının yapılması |
Contents of the Course Unit: |
Laboratuar deneylerinin, ucu açık problemlere dayalı konularda, laboratuar
tekniklerine ve olanaklarına uygun şekilde tasarlanması. Bireysel planlamaya
dayalı deneylerin gerçekleştirilmesi ve deney sonuçlarının yorumlanması. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Literatür araştırması yapma, kütüphane olanaklarını verimli kullanabilme, gerçekleştirilmiş çalışmalardan (literatür) yola çıkarak bu çalışmaların proje ile ilişkisini kurabilme,
Deney değişkenlerini tanımlama ve test matrisini oluşturarak bir deneyi planlayabilme, istenenler doğrultusunda deney düzeneği tasarlama ve ölçüm sistemlerini belirleyebilme,
Grup çalışması yapma ve deney sonuçlarını tartışma,
Jet akışı, silindir etrafındaki akış ve sınır tabaka akışı konularında bilgi sahibi olarak deney ölçüm şartlarını belirleme
Deney verilerini değerlendirip uygun şekilde grafik sunumunu gerçekleştirebilme,
Bernoulli denklemini kullanarak basınç farkından hız bilgisine geçebilme ,
Yüzey basınç dağılımından faydalanarak silindir sürükleme katsayısını hesaplama,
Çekme testi sonuçlarından gerilme ve gerinim diyagramlarını elde etme,
Aynı fiziksel büyüklüğün ölçümünde kullanılan farklı sistemlerin avantaj ve dezavantajlarını bilme ve bunlardan uygun olanını konuya göre seçebilme,
Deney raporu hazırlama ve özgün olmasına dikkat etme, tasarlanan ve gerçekleştirilen deneylerin sözlü olarak sunumunu gerçekleştirme |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Laboratuar deneylerinin tanıtılması |
- |
2 |
- |
Standart Deneyler: Sınır Tabaka Deneyleri /Proje: Literatür araştırması |
- |
3 |
- |
Standart Deneyler: Sınır Tabaka Deneyleri /Proje: Literatür araştırması |
- |
4 |
- |
Standart Deneyler: Silindir sürükleme katsayısının belirlenmesi / Proje: Literatür araştırması ve deney düzeneğinin ön planlaması |
- |
5 |
- |
Standart Deneyler: Silindir sürükleme katsayısının belirlenmesi / Proje: Literatür araştırması ve deney düzeneğinin ön planlaması |
- |
6 |
- |
Standart Deneyler: Jet Akımı Deneyleri / Proje: Deney modelinin tasarım ve üretimi |
- |
7 |
- |
Standart Deneyler: Jet Akımı Deneyleri / Proje: Deney modelinin tasarım ve üretimi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Standart Deneyler: Yapısal Deneyler / Proje: Test matrisinin oluşturulması (yapılacak deneylerin planlanması) |
- |
10 |
- |
Standart Deneyler: Yapısal Deneyler / Proje: Test matrisinin oluşturulması (yapılacak deneylerin planlanması) |
- |
11 |
- |
Proje : Deneysel çalışma |
- |
12 |
- |
Proje : Deneysel çalışma |
- |
13 |
- |
Proje : Deneysel çalışma |
- |
14 |
- |
Proje : Deneysel çalışma |
- |
15 |
- |
Sunum |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Goldstein, R.J., 1996, Fluid Mechanics Measurements, Hemisphere, ISBN:978156032306. Beckwith, T., Marangoni, R. and Lienhard, J.V., 2007, Mechanical Measurements, Prentice Hall, ISBN:978020184765. Gdoutos, E.E., 2002, Recent Advances in Experimental Mechanics, Springer, ISBN:978140200683. Khan, A.S., Wang, X., 2000, Strain Measurements and Stress Analysis, Prentice Hall, ISBN:978013080076. |
Holman, J.P.,, 2000, Experimental Methods for Engineers, McGraw-
Hill, ISBN:978007118165. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
7 |
21 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
35 |
0 |
101 |
|
Total Workload of the Course Unit |
101 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|