Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK307 |
MÜHENDİSLİKTE DENEYSEL YÖNTEMLER |
5 |
3 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi HAYRİ ACAR |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Mühendislik formasyonunun tamamlanması için değişik temel alanlara ait
laboratuar uygulamalarının yapılması |
İçerik: |
Laboratuar deneylerinin, ucu açık problemlere dayalı konularda, laboratuar
tekniklerine ve olanaklarına uygun şekilde tasarlanması. Bireysel planlamaya
dayalı deneylerin gerçekleştirilmesi ve deney sonuçlarının yorumlanması. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Literatür araştırması yapma, kütüphane olanaklarını verimli kullanabilme, gerçekleştirilmiş çalışmalardan (literatür) yola çıkarak bu çalışmaların proje ile ilişkisini kurabilme,
Deney değişkenlerini tanımlama ve test matrisini oluşturarak bir deneyi planlayabilme, istenenler doğrultusunda deney düzeneği tasarlama ve ölçüm sistemlerini belirleyebilme,
Grup çalışması yapma ve deney sonuçlarını tartışma,
Jet akışı, silindir etrafındaki akış ve sınır tabaka akışı konularında bilgi sahibi olarak deney ölçüm şartlarını belirleme
Deney verilerini değerlendirip uygun şekilde grafik sunumunu gerçekleştirebilme,
Bernoulli denklemini kullanarak basınç farkından hız bilgisine geçebilme ,
Yüzey basınç dağılımından faydalanarak silindir sürükleme katsayısını hesaplama,
Çekme testi sonuçlarından gerilme ve gerinim diyagramlarını elde etme,
Aynı fiziksel büyüklüğün ölçümünde kullanılan farklı sistemlerin avantaj ve dezavantajlarını bilme ve bunlardan uygun olanını konuya göre seçebilme,
Deney raporu hazırlama ve özgün olmasına dikkat etme, tasarlanan ve gerçekleştirilen deneylerin sözlü olarak sunumunu gerçekleştirme |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Laboratuar deneylerinin tanıtılması |
- |
2 |
- |
Standart Deneyler: Sınır Tabaka Deneyleri /Proje: Literatür araştırması |
- |
3 |
- |
Standart Deneyler: Sınır Tabaka Deneyleri /Proje: Literatür araştırması |
- |
4 |
- |
Standart Deneyler: Silindir sürükleme katsayısının belirlenmesi / Proje: Literatür araştırması ve deney düzeneğinin ön planlaması |
- |
5 |
- |
Standart Deneyler: Silindir sürükleme katsayısının belirlenmesi / Proje: Literatür araştırması ve deney düzeneğinin ön planlaması |
- |
6 |
- |
Standart Deneyler: Jet Akımı Deneyleri / Proje: Deney modelinin tasarım ve üretimi |
- |
7 |
- |
Standart Deneyler: Jet Akımı Deneyleri / Proje: Deney modelinin tasarım ve üretimi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Standart Deneyler: Yapısal Deneyler / Proje: Test matrisinin oluşturulması (yapılacak deneylerin planlanması) |
- |
10 |
- |
Standart Deneyler: Yapısal Deneyler / Proje: Test matrisinin oluşturulması (yapılacak deneylerin planlanması) |
- |
11 |
- |
Proje : Deneysel çalışma |
- |
12 |
- |
Proje : Deneysel çalışma |
- |
13 |
- |
Proje : Deneysel çalışma |
- |
14 |
- |
Proje : Deneysel çalışma |
- |
15 |
- |
Sunum |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Goldstein, R.J., 1996, Fluid Mechanics Measurements, Hemisphere, ISBN:978156032306. Beckwith, T., Marangoni, R. and Lienhard, J.V., 2007, Mechanical Measurements, Prentice Hall, ISBN:978020184765. Gdoutos, E.E., 2002, Recent Advances in Experimental Mechanics, Springer, ISBN:978140200683. Khan, A.S., Wang, X., 2000, Strain Measurements and Stress Analysis, Prentice Hall, ISBN:978013080076. |
Holman, J.P.,, 2000, Experimental Methods for Engineers, McGraw-
Hill, ISBN:978007118165. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
7 |
21 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
35 |
0 |
101 |
|
Genel Toplam |
101 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|