Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UCK210 |
AEROSPACE MATERIALS |
4 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Mühendislik malzemelerinin tanımlanması, metal malzemelerin yapıları ve deformasyon özellikleri, demir esaslı malzemelerin özelliklerinin iyileştirilmesi amacıyla uygulanan işlemlere ait bilgilendirme. |
Contents of the Course Unit: |
Bu ders kapsamında malzeme bilimine giriş, atom yapılarının sınıflandırılması, kristal yapılar ve kusurları, mühendislik malzemelerinin mekanik ve fiziksel özellikleri, katı hal difüzyonu, faz diyagramları ve katılaşma, manyetik ve manyetik olmayan alaşımlar, ısıl işlemler, malzemenin yapısının elektron bandına dayanan mekanik-elektriksel-termal-manyetik özellikleri, metalik korozyon ve önlenmesi, ek olarak metal alaşımları, süper alaşımlar, seramikler, kompozitler ve polimerler gibi havacılık-uzay malzemeleri tanıtılacaktır. Malzeme seçimi ve havacılık ve uzay malzemelerinin tasarımı hakkındaki önemli noktalar örnekleriyle birlikte çalışılacaktır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenciler temel malzeme bilgisi kazanırlar. |
Öğrenciler uçak mühendislerinin iş hayatında ihtiyaç duyacağı temel mesleki terminoloji ve bilgiyi öğrenirler. |
Öğrenciler, malzemelerin üretiminde ve kullanımında ihtiyaç duyulacak özellikleri ortaya koyabilecek beceriyi kazanırlar. |
Öğrenciler malzeme seçimi ve malzeme bilimi bilgisini kullanarak malzeme tasarım bilgisi edinirler. |
Öğrenciler malzemelerin özelliklerine göre kullanım yerlerini belirlerler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Mühendislik Mühendislik Malzemelerinin Tanımlanması ve Gruplandırılması, Malzeme Seçim Kriterleri, Malzemelerin Şekillendirilebilmesine Etkiyen Faktörler |
- |
2 |
- |
Mühendislik Mühendislik Malzemelerinin Tanımlanması ve Gruplandırılması, Malzeme Seçim Kriterleri, Malzemelerin Şekillendirilebilmesine Etkiyen Faktörler |
- |
3 |
- |
Atomik yapı, Bağ çeşitleri ve Metallere Kazandırdığı Özellikler, |
- |
4 |
- |
Kristal Yapı ve Çeşitleri ve Özellikleri, Allotropi, Miller İndisleri |
- |
5 |
- |
Kristal Yapı Hataları Oluşum Nedenleri ve Çeşitleri |
- |
6 |
- |
Metalik Malzemelerin Deformasyonu, Metallerin Katılaşması |
- |
7 |
- |
Metallerde Yayınma, Faz Kanunları ve Diyagramları |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Fe-C Denge Diyagramı ve Faz Özellikleri |
- |
10 |
- |
Demir Esaslı Malzemeler, Sınıflandırılması ve Standartlar |
- |
11 |
- |
Metallere Uygulanan Isıl İşlemler, Alından Su Verme |
- |
12 |
- |
Metallere Uygulanan Isıl İşlemler ve Yüzey Sertleştirme |
- |
13 |
- |
Malzeme Muayeneleri, Tahribatlı Yöntemler ve Mekanik Özellikler |
- |
14 |
- |
Malzeme Muayeneleri |
- |
15 |
- |
Tahribatsız Muayene Yöntemleri, Metallerin Korozyon Davranışı ve Korunma Yöntemleri |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Askeland, D., "The Science and Engineering of Materials", Cengage, 2016. |
Callister, WD.,"Materials Science and Engineering: An Introduction", Wiley, 2010. |
Yüksel, M., Meran, C., Malzeme Bilgisine Giriş, Malzeme Bilimleri Serisi -Cilt 2, MMO Yayını, Yayın No: MMO/545, Ekim 2010, Ankara |
Smith,W.Çeviren:Kınıkoğlu,N. ‘’Malzeme Bilimi ve Mühendisliği’’,2001. |
Can, A.Ç., Tasarımcı Mühendisler İçin Malzeme Bilgisi, Birsen Yayınevi, 2010, İstanbul. |
Hohn.V.,Çevirenler:Topuz,A.,Marşoğlu,M.,Küçükkaragöz,S.,Çiğdem,M.,’’Mühendislik Malzemeleri’’,2001. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
7 |
21 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
35 |
0 |
101 |
|
Total Workload of the Course Unit |
101 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|