Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK210 |
HAVACILIK VE UZAY MALZEMELERİ |
4 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi MERT YILDIRIM |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı, havacılık ve uzay sanayiinde yaygın olarak kullanılan metaller, seramikler, polimerler ve kompozit malzemeleri tanıtmak ve malzemelerin seçim kriterleri, üretim yöntemleri ve performans analizleri ilgili temel bilgilerin öğretilmesidir. |
İçerik: |
Malzeme bilimi; malzeme seçimi ve temel mühendislik kriterleri; malzemelerin sınıflandırılması; havacılık ve uzay sanayiinde metaller ve alaşımlar (alüminyum, titanyum, magnezyum); süper alaşımlar; seramikler; polimerler, kompozit malzemeler, akıllı ve fonksiyonel malzemeler; havacılık ve uzay malzemeleri test ve karakterizasyonları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Öğrenciler temel malzeme bilgisi kazanırlar. |
Öğrenciler uçak mühendislerinin iş hayatında ihtiyaç duyacağı temel mesleki terminoloji ve bilgiyi öğrenirler. |
Öğrenciler, malzemelerin üretiminde ve kullanımında ihtiyaç duyulacak özellikleri ortaya koyabilecek beceriyi kazanırlar. |
Öğrenciler malzeme seçimi ve malzeme bilimi bilgisini kullanarak malzeme tasarım bilgisi edinirler. |
Öğrenciler malzemelerin özelliklerine göre kullanım yerlerini belirlerler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Giriş |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Mühendislik Mühendislik Malzemelerinin Tanımlanması, Sınıflandırılması ve Malzeme Seçim Kriterleri |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Sanayiinde Metaller ve Alaşımlar |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Sanayiinde Seramikler |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Sanayiinde Polimerler |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Sanayiinde Kompozit Malzemeler |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Sanayiinde Akıllı ve Fonksiyonel Malzemeler |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Malzemelerinin Üretim Yöntemleri |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Malzemelerinin Mekanik Testleri |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Malzemelerinin Mikroyapı Analizleri |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Malzemelerinin Tahribatlı ve Tahribatsız Muayene Yöntemleri |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Malzemelerinin Termal Analiz Yöntemleri |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Malzemelerinin İleri Analiz Yöntemleri |
Sözlü Anlatım |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Havacılık ve Uzay Sanayiinde Gelecek Trendler |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Askeland, D., "The Science and Engineering of Materials", Cengage, 2016. |
Callister, WD.,"Materials Science and Engineering: An Introduction", Wiley, 2010. |
Yüksel, M., Meran, C., Malzeme Bilgisine Giriş, Malzeme Bilimleri Serisi -Cilt 2, MMO Yayını, Yayın No: MMO/545, Ekim 2010, Ankara |
Smith,W.Çeviren:Kınıkoğlu,N. ‘’Malzeme Bilimi ve Mühendisliği’’,2001. |
Can, A.Ç., Tasarımcı Mühendisler İçin Malzeme Bilgisi, Birsen Yayınevi, 2010, İstanbul. |
Hohn.V.,Çevirenler:Topuz,A.,Marşoğlu,M.,Küçükkaragöz,S.,Çiğdem,M.,’’Mühendislik Malzemeleri’’,2001. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
98 |
|
Genel Toplam |
98 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|