Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK210 |
HAVACILIK VE UZAY MALZEMELERİ |
4 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Mühendislik malzemelerinin tanımlanması, metal malzemelerin yapıları ve deformasyon özellikleri, demir esaslı malzemelerin özelliklerinin iyileştirilmesi amacıyla uygulanan işlemlere ait bilgilendirme. |
İçerik: |
Bu ders kapsamında malzeme bilimine giriş, atom yapılarının sınıflandırılması, kristal yapılar ve kusurları, mühendislik malzemelerinin mekanik ve fiziksel özellikleri, katı hal difüzyonu, faz diyagramları ve katılaşma, manyetik ve manyetik olmayan alaşımlar, ısıl işlemler, malzemenin yapısının elektron bandına dayanan mekanik-elektriksel-termal-manyetik özellikleri, metalik korozyon ve önlenmesi, ek olarak metal alaşımları, süper alaşımlar, seramikler, kompozitler ve polimerler gibi havacılık-uzay malzemeleri tanıtılacaktır. Malzeme seçimi ve havacılık ve uzay malzemelerinin tasarımı hakkındaki önemli noktalar örnekleriyle birlikte çalışılacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Öğrenciler temel malzeme bilgisi kazanırlar. |
Öğrenciler uçak mühendislerinin iş hayatında ihtiyaç duyacağı temel mesleki terminoloji ve bilgiyi öğrenirler. |
Öğrenciler, malzemelerin üretiminde ve kullanımında ihtiyaç duyulacak özellikleri ortaya koyabilecek beceriyi kazanırlar. |
Öğrenciler malzeme seçimi ve malzeme bilimi bilgisini kullanarak malzeme tasarım bilgisi edinirler. |
Öğrenciler malzemelerin özelliklerine göre kullanım yerlerini belirlerler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Mühendislik Mühendislik Malzemelerinin Tanımlanması ve Gruplandırılması, Malzeme Seçim Kriterleri, Malzemelerin Şekillendirilebilmesine Etkiyen Faktörler |
- |
2 |
- |
Mühendislik Mühendislik Malzemelerinin Tanımlanması ve Gruplandırılması, Malzeme Seçim Kriterleri, Malzemelerin Şekillendirilebilmesine Etkiyen Faktörler |
- |
3 |
- |
Atomik yapı, Bağ çeşitleri ve Metallere Kazandırdığı Özellikler, |
- |
4 |
- |
Kristal Yapı ve Çeşitleri ve Özellikleri, Allotropi, Miller İndisleri |
- |
5 |
- |
Kristal Yapı Hataları Oluşum Nedenleri ve Çeşitleri |
- |
6 |
- |
Metalik Malzemelerin Deformasyonu, Metallerin Katılaşması |
- |
7 |
- |
Metallerde Yayınma, Faz Kanunları ve Diyagramları |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Fe-C Denge Diyagramı ve Faz Özellikleri |
- |
10 |
- |
Demir Esaslı Malzemeler, Sınıflandırılması ve Standartlar |
- |
11 |
- |
Metallere Uygulanan Isıl İşlemler, Alından Su Verme |
- |
12 |
- |
Metallere Uygulanan Isıl İşlemler ve Yüzey Sertleştirme |
- |
13 |
- |
Malzeme Muayeneleri, Tahribatlı Yöntemler ve Mekanik Özellikler |
- |
14 |
- |
Malzeme Muayeneleri |
- |
15 |
- |
Tahribatsız Muayene Yöntemleri, Metallerin Korozyon Davranışı ve Korunma Yöntemleri |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Askeland, D., "The Science and Engineering of Materials", Cengage, 2016. |
Callister, WD.,"Materials Science and Engineering: An Introduction", Wiley, 2010. |
Yüksel, M., Meran, C., Malzeme Bilgisine Giriş, Malzeme Bilimleri Serisi -Cilt 2, MMO Yayını, Yayın No: MMO/545, Ekim 2010, Ankara |
Smith,W.Çeviren:Kınıkoğlu,N. ‘’Malzeme Bilimi ve Mühendisliği’’,2001. |
Can, A.Ç., Tasarımcı Mühendisler İçin Malzeme Bilgisi, Birsen Yayınevi, 2010, İstanbul. |
Hohn.V.,Çevirenler:Topuz,A.,Marşoğlu,M.,Küçükkaragöz,S.,Çiğdem,M.,’’Mühendislik Malzemeleri’’,2001. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
7 |
21 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
35 |
0 |
101 |
|
Genel Toplam |
101 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|