Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BIL103 | INTRODUCTION TO COMPUTER PROGRAMMING | 1 | 4 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. ÖMER ŞAHİN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste katılımcılara Pyhton programlama dili konusunda temel bilgilerin verilmesi, Pyhton ile yazılım geliştirme ve uygulama konusunda yetenek kazandırılması ve Python programlama dili ile proje geliştirmeleri amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Python programlama diline giriş, programlamanın temel bileşenleri (bilgisayarlar, geliştirme ortamları, editörler, derleyiciler vs.), değişkenler, veri türleri, kontrol ve döngü yapıları, en temel veri yapıları, fonksiyonlar, Python ile uygulamalı proje geliştirme ve sunumu. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
1.Dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler Python programlama dili ile programlar geliştirebilecektir. 2.Python dilinde akış kontrol yapıları (karar ve döngü ifadeleri) kullanabilecektir. 3.Python dilinde çeşitli veri yapıları (diziler, listeler, sözlükler) kullanabilecektir. 4.Python dilinde fonksiyonlar tasarlayabilecektir. 5.Python programlama dilini kullanarak dosya girdi/çıktı operasyonları yürütebilecektir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Python Programlama Dili Temel Bilgiler | Ders sunumu, Soru-Cevap |
2 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Yorum Satırları, Değişkenler, Veri Tipleri, Operatörler | Ders sunumu, Soru-Cevap |
3 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Python'da Temel Fonksiyonlar | Ders sunumu, Soru-Cevap |
4 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Koşullu ve Mantıksal İfadeler | Ders sunumu, Soru-Cevap |
5 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Listeler ve Özellikleri | Ders sunumu, Soru-Cevap |
6 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Demetler ve Sözlükler | Ders sunumu, Soru-Cevap |
7 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Pyhton'da Döngü Yapıları | Ders sunumu, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Pyhton'da Döngü ve Temel Fonksiyon Uygulamaları | Ders sunumu, Soru-Cevap |
10 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Fonksiyonların İleri Seviye Özellikleri ve Uygulamalar | Ders sunumu, Soru-Cevap |
11 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Fonksiyonlar, Global ve Lokal Değişkenler | Ders sunumu, Soru-Cevap |
12 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Pyhton'da Modüller | Ders sunumu, Soru-Cevap |
13 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Pyhton'da Nesne Tabanlı Programlama | Ders sunumu, Soru-Cevap |
14 | Ders kitabının ilgili bölümü, ek kaynaklar ve ders notları | Pyhton'da Hata ve Hata Yönetimi, Dosya Yönetimi | Katılımcı Sunumları, Soru-Cevap |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Python Crash Course, 3rd Edition: A Hands-On, Project-Based Introduction to Programming, by Eriz Matthes, No Starch Press, 2023. Automate The Boring Stuff With Python, 2nd Edition, by Al Sweigart, No Starch Press, 2019. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
5 | |||||
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
2 | |||||
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
3 | |||||
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
5 | |||||
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
TOPLAM | 49 | 0 | 149 |
Total Workload of the Course Unit | 149 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |