Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MTH104 |
LINEAR ALGEBRA |
3 |
3 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AHMED ZAKI MAHAMED AMIN AHMED ZAKI MAHAMED AMIN-Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ARSLAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı öğrencilerin; matris işlemlerini (toplama, çarpma, ters alma gibi) ve ilgili bazı özelliklerini tanımasını, lineer denklem sistemlerini matrisleri kullanarak çözülebilmesini, Determinant ve özelliklerini ve uygulamalarını kavratmaktır. Vektör uzayı, alt vektör uzayı, baz ve boyut kavramlarını tanımasını ve ilgili teoremleri kavramasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Lineer denklem sistemleri, matrisler. Determinantlar ve Uygulamaları,Vektör uzayları, alt uzaylar, baz ve boyutlar, koordinat sistemleri. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Vektörler ile ilgili temel bilgileri açıklar. (Bilgi, Bloom 1) |
Vektörler çerçevesinde çeşitli teknik problemleri çözer. (Uygulama, Bloom 3) |
İç çarpım uzayları ile ilgili temel bilgileri açıklar ve çeşitli problemleri çözer. (Bilgi, Bloom 1) |
Matrisleri tanımlar ve elemanter operasyonları kullanır. (Bilgi, Bloom 1) |
Lineer dönüşümler ile matrisleri ilişkilendirir. (Kavrama, Bloom 2) |
Determinantları tanımlar ve hesaplamalarını yapabilir. (Bilgi, Bloom 1) |
Lineer sistemleri matrisleri ve determinantları kullanarak çözer.(Uygulama, Bloom 3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür araştırması |
Grup, Halka, Cisim, Vektörler ve Vektör Uzayı |
Anlatım |
2 |
Literatür araştırması |
Alt Vektör Uzayları, İç Çarpım Uzayı, Metrik Özellikler |
Anlatım |
3 |
Literatür araştırması |
Lineer Bağımsızlık, Baz, Boyut, Matrisler Uzayının Vektör Uzayı Yapısı, Matrislerin Baz ve Boyutu |
Anlatım |
4 |
Literatür araştırması |
Matrislerde Çarpma İşlemi, Transpoz İşlemi, Matrisin Tersi, Özel Matrisler |
Anlatım |
5 |
Literatür araştırması |
Matrislerde Elemanter Operasyonlar ve uygulamaları |
Anlatım |
6 |
Literatür araştırması |
Bir matrisin izi ve özellikleri, Vektör uzaylarında koordinatlar ve geçiş matrisi, |
Anlatım |
7 |
Literatür araştırması |
Lineer dönüşümler, Lineer dönüşümün Rankı ve çekirdeği, Boyut teoremi |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür araştırması |
Lineer dönüşüm-matris ilişkisi |
Anlatım |
10 |
Literatür araştırması |
Determinant fonksiyonu, Determinant fonksiyonun özellikleri, Bir matrisin determinantının hesaplanması |
Anlatım |
11 |
Literatür araştırması |
Bir matrisin adjointi (eki) ve tersi, Determinantın uygulamaları (lineer bağımsızlık, matrisin rankı, vektörel çarpım, karma çarpım) |
Anlatım |
12 |
Literatür araştırması |
Lineer denklem sistemleri |
Anlatım |
13 |
Literatür araştırması |
Matrislerde özdeğer ve özvektörler, karakteristik denklem ve polinom |
Anlatım |
14 |
Literatür araştırması |
Cayley Hamilton Teoremi ve Uygulamaları |
Anlatım |
15 |
- |
- |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Arif
Sabunc
uoğluLineer
Cebir |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
35 |
35 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
30 |
30 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
125 |
|
Total Workload of the Course Unit |
125 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|