TR EN

MATEMATİK PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MAT135 MATEMATİK 1 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. İLKE CİRİTCİ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN ÇAKMAK
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Reel fonksiyonlar,trigonometrik ve üstel fonksiyonlar,limit ve türev kavramları ve çözümlemeleri,belirsiz ve belirli integral çözüm ve uygulamalarını yapabilmesini sağlayabilmektir.
Contents of the Course Unit: Reel fonksiyonlar,trigonometrik,üstel fonksiyonlar,limitler ve türevlerin tanım ve uygulamaları,belirli ve belirsiz integraller çözüm ve uygulamaları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Trigonometrik, üstel ve logaritmik fonksiyonları açıklar (Bilgi, Blooms' 1)
Limit ve türev kavramlarını tanımlar. (Bilgi, Blooms' 1)
Limit ve türev ile ilgili kuralları uygular (Uygula, Blooms' 3)
Belirsiz ve belirli integral alıştırmalarını çözer (Uygula, Blooms' 3)
Teknik problemleri çözmek için türev kullanır, türevler yardımıyla fonksiyonların grafiklerini çizer (Uygula, Bloom 3)
Belirsiz integrali açıklayabilecek ve formüllerini elde edebilecektir. (Uygulama, Bloom 1)

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders kaynaklarının hazırlığı Tanışma, dersin genel çerçevesi, işleniş yöntemleri hakkında bilgilendirme Anlatım Öneri
2 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Reel sayılar ve ilgili problem ve çözümleri Anlatım Tartışma
3 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Özdeşlikler, cebirsel denklemler ve ilgili analizler Anlatım Tartışma
4 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Limit, limit kuralları, bir fonksiyonun limit değerlerinin hesaplanması Anlatım Tartışma
5 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Sınırlardaki belirsiz durumlar. Anlatım Tartışma
6 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Türevin cebirsel ve geometrik anlamları, türev alma kuralları, türevin uygulanması. Anlatım Tartışma
7 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Trigonometrik fonksiyonların türevleri ve uygulamaları Anlatım Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Üstel fonksiyonların türevleri ve uygulamaları, L'Hospital Kuralı uygulamaları. Anlatım Tartışma
10 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama İntegralin tanımı, formülleri, integrasyon yöntemleri Anlatım Tartışma
11 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama İntegralin tanımı, formülleri, integrasyon yöntemleri Anlatım Tartışma
12 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Basit kesirler yöntemi ile integral uygulamaları Anlatım Tartışma
13 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Değişken değiştirme yöntemi ile integral uygulamaları Anlatım Tartışma
14 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Kısmi integrasyon ve uygulamaları Anlatım Tartışma
15 Konuya ait problem ve çözümlerini hazırlama Belirli integralin tanımı, formülleri ve yöntemleri Anlatım Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

James Stewart, Calculus
George B. Thomas, Calculus and Analytical Geometry
Prof. Dr. Mustafa Balcı, Çözümlü Genel Matematik Problemleri 1
Prof. Dr. Mustafa Balcı, Genel Matematik 1
Naci İskender, Yüksek Matematik
Ahmet Karadeniz, Yüksek Matematik Problemleri

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students is able to implement the knowledge gained during the course to their working areas.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to assess and interpreter the environmental data for designing building by using advance skills and knowledge gained during the architectural education.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The students are able to have detail information regarding real life, experience and systems by focusing on the discipline of architecture.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They have the knowledge and concepts on the history of art, aesthetic, the skill of CAD use and cultural infrastructure.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to have planning and management skills under a group responsibility.
0
2
The students are able to gain the life-time learning skill that is the crucial part of the discipline of architecture
4
3
They are able to know how to deal with their learning needs in the educational life and after.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They consider the ethical issues strictly in case of collecting data, interpretation of the data, producing the projects and the phase of implementation in the field of architecture.
1
2
They have sufficient awareness regarding environmental protection and occupational health and safety issues and also they consider risk management and responsibility issues.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to transfer or share their comments and/or critiques regarding the architectural projects and problems with certain methods such as written, oral or other presentation techniques. They are also able to inform individuals or institutions in the field of architecture.
1
2
They are able to share their thoughts and suggestions by supporting them with numerical and qualitative manner in the architectural field with the specialists or not.
4
3
They are able to produce social responsibility projects and activities regarding social environment and they are also able to take active roles.
0
4
They are able to use of communication and information technologies effectively and efficiently in the field of architecture.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
They are able to work independently in the field of architecture and its production areas.
0
2
They are able to take responsibilities in the field of architectural productions in order to solve unpredictable problems and issues.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 30 30
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 25 25
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 129
Total Workload of the Course Unit 129
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0