TR EN

DIFFERENTIAL EQUATIONS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTH215 DIFFERENTIAL EQUATIONS 3 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SAJEDEH NOROZPOUR SIGAROODI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere diferansiyelin tanımını, diferansiyel denklemlerin genel çözümlerini, çeşitli diferansiyel çözüm yöntemlerini ve uygulamalarını öğretmektir.
Contents of the Course Unit: Diferansiyelin Tanımı, Diferansiyel Denklemlerin Genel Çözümleri,Çeşitli Diferansiyel Çözüm Yöntemleri ve Uygulamaları

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bu dersi alan öğrenciler; I. Diferansiyel denklemleri tanır ve çözümlemeler yapar. II. Diferansiyel bir denklemin çözüm aşamalarını ve çözümünü yapar. III. Tam diferansiyel denklemi tanır ve genel çözümlemelerini yapar. IV. İntegral çarpanı ile diferansiyel denklem çözümlerini yapar. V. Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler ve çözümlemelerini yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Araştırması Tanışma,Dersin Konuları,İşleniş Yöntemleri Hakkında Bilgilendirme Anlatım
2 Literatür Araştırması Türev ve Diferansiyelin Tanımı,Türev Yardımıyla Diferansiyelin Hesabı Anlatım
3 Literatür Araştırması Diferansiyel Denklem Çözümlerinde Kullanılan İntegral Alma Yöntemleri. Anlatım
4 Literatür Araştırması Diferansiyel Denklemlerin Mertebe ve Dereceleri,Diferansiyel Denklemlerin Sınıflandırılması Anlatım
5 Literatür Araştırması Diferansiyel Bir Denklemin Çözüm Aşamaları ve Çözümü Anlatım
6 Literatür Araştırması Değişkenlerine Ayrılabilen Diferansiyel Denklemler ve Çözümleri. Anlatım
7 Literatür Araştırması Tam Diferansiyel Denklem Alma Koşulları ve Genel Çözümlemeleri. Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Araştırması Lineer Diferansiyel Denklemlerin Tanımı ve Çözümlenmeleri Anlatım
10 Literatür Araştırması Lineer Diferansiyel Denklemlerin Teknik Problemlerin Çözümünde Kullanılmaları Anlatım
11 Literatür Araştırması Homojen ve Homojen Hale Getirilebilen Diferansiyel Denklemler. Anlatım
12 Literatür Araştırması Sabit Katsayılı Homojen Diferansiyel Denklemler ve Çözümleri. Anlatım
13 Literatür Araştırması İntegral Çarpanı ile Diferansiyel Denklem Çözümleri Anlatım
14 Literatür Araştırması Yüksek Mertebeden Diferansiyel Denklemler ve Çözümlemeleri. Anlatım
15 Literatür Araştırması Dersin Genel Değerlendirilmesi ve Tartışma. Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

1) Diferansiyel Denklemler, Prof.Dr.Mustafa Bayram, Birsen Yayınevi, İstanbul, 2010 2) Diferensiyel Denklemlerin Temelleri, Prof.Dr.Ogün Doğru, NOBEL Akademik Yayıncılık, Ankara, 2013 3) Fundamentals of Differential Equations, R. Kent Nagle, Edward B. Saff, Arthur David Snider, Addison Wesley, New York, 1986

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the fundamental engineering concepts of computer science and relates them to the groundwork of computer science.

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Uses theoretical and practical knowledge coming from mathematics, probability, statistics and various other branches of life sciences, to find solutions to engineering problems.

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate computational model under reasonable constraints.
2
Designs a computer-aided conceptual model with modern techniques.

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Determines, detects and analyzes the areas of computer science applications and develops appropriate solutions.
2
Identifies, models and solves computer engineering problems by applying appropriate analytical methods.
3
Determines and uses the necessary information technologies in an efficient way for engineering applications.

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
2
Possess the ability to conduct effective individual study.
3
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 7 3 21
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 20 20
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 130
Total Workload of the Course Unit 130
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0