TR EN

INTRODUCTION TO SOFTWARE ENGINEERING AND ETHICS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SEN101 INTRODUCTION TO SOFTWARE ENGINEERING AND ETHICS 1 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi DENİZ DAHMAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı, "yazılım mühendisliğinin temelleri nedir?", Programlama dillerinin gelişimi, yazılım standartları, bilgisayarın tarihi ve gelişimi, temel seviyede web e giriş. Yazılım Mühendisliğinin uygulama ve çalışma alanları, Hesaplama prensipleri ,Yazılım mühendisliğine genel bakış: yaşam döngüsü, sistemler, müşteriler, kullanıcılar, gereksinimler, tasarım, gerçekleştirim, yazılım kalite güvencesi, test ve bakım gibi konularda temel bilgi seviyesine ulaşmak. Yazılım Mühendisliğinin etik kurallarını öğrencilere kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Yazılım etiği, Yazılım yaşam döngüsü, Hesaplama prensipleri, Programlama dillerinin gelişimi, yazılım standartları, bilgisayar tarihi ve gelişimi, Temel seviye web,Yazılım Mühendisliğinin uygulama ve çalışma alanları.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Matematik, fen bilimleri ve yazılım mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
Bir mühendislik branşı olarak yazılım mühendisliğinin eriştiği olgunluk düzeyi hakkında bilgi sahibi olmak.
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; yazılım mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
Yazılım mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Yazılım sistemlerinin analiz, tasarım, uygulama, doğrulama, geçerleme ve bakım süreçlerini uygulayarak geliştirilmesinde mühendislik yaklaşımlarını uygulama becerisi.
Temel seviyede yazılım yaşam döngüsü öğrenimi.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Yazılım Mühendisliği Nedir? Anlatım, Soru Cevap
2 - Bilgisayarların Tarihi Anlatım, Soru Cevap
3 - Bilgisayarların Gelişim Anlatım, Soru Cevap
4 - Programlama Dillerinin Gelişimi Anlatım, Soru Cevap
5 - Web Temelleri Anlatım, Soru Cevap
6 - Mühendislik Etiği Anlatım, Soru Cevap
7 - Yazılım Etiği Anlatım, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 - Yazılım Mühendisliğine genel bakış Anlatım, Soru Cevap
10 - Yazılım Sistemleri Anlatım, Soru Cevap
11 - Yazılım yaşam döngüsü Anlatım, Soru Cevap
12 - Yazılım Standartları Anlatım, Soru Cevap
13 - Yazılım Gereksinimleri , tasarımları ve gerçekleştirimleri Anlatım, Soru Cevap
14 - Yazılım Mühendisliğinin uygulama ve çalışma alanları Anlatım, Soru Cevap
15 - Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Schultz, R. A., Contemporary Issues in Ethics and Information Technology, IRM Press, 2005The Engineering Book: From the Catapult to the Curiosity Rover, 250 Milestones in the History of Engineering, Sebesta, R.,"Concepts of Programming Languages", Pearson Publishing, 2013., The Computer Book: From the Abacus to Artificial Intelligence, 250 Milestones in the History of Computer Science, Internetworking with TCP/IP, Douglas Comer

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, analyze, design, model and solve complex engineering problems based on engineering, science and mathematics fundamentals
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply engineering design to produce solutions that meet specific needs, taking into account global, cultural, social, environmental and economic factors as well as public health, safety and well-being
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to communicate effectively with various stakeholders
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to recognize ethical and professional responsibilities in engineering and make informed decisions considering the impact of engineering solutions in their global, economic, environmental and social contexts
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to acquire new knowledge and find ways to apply it when necessary, using appropriate learning strategies
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work effectively in a team where its members lead together, create a collaborative and inclusive environment, set goals, plan tasks, and meet goals
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design and conduct appropriate experiments, analyze and interpret data, and apply engineering principles to draw conclusions
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 15 15
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 3 9 27
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 3 3 9
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 2 1 2
TOPLAM 41 0 129
Total Workload of the Course Unit 129
Workload (h) / 25.5 5,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0