Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
END329 |
SIMULATION |
5 |
4 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Instructor(s) of the Course Unit |
Prof.Dr. TARIK ÇAKAR |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı, öğrencilere kesikli olay simülasyonunun temel kavramlarını, simülasyon metodolojisi çalışması için gerekli olasılık ve istatistik yöntemlerini öğretmek ve ARENA V14.70.0004 simülasyon dilini kullanabilme becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
İstatistiksel Veri Analizi, Monte Carlo Simulasyonu, Simülasyon Modelleri, Kuyruk Modelleri, Deney Tasarımı. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Monte Carlo Simülasyonunu Excel üzerinde tanımlar. |
Dinamik system simülasyonunu Arena programında programlar. |
Üretim veya hizmet sektörü sistemlerini tasarlar. |
Alternatif sistemleri karşılaştırır. |
Sistemin performans çıktılarını yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Simülasyon ve Modellemenin Tanımlanması |
Sözlü Anlatım |
2 |
- |
Servis Sistemleri ve Kuyruk Modelinin Açıklanması |
Sözlü Anlatım |
3 |
- |
Monte Carlo Simülasyonu- Servis Sistemleri |
Sözlü Anlatım |
4 |
- |
Monte Carlo Simülasyonu- İmalat Sistemleri |
Sözlü Anlatım |
5 |
- |
Monte Carlo Simülasyonu- İmalat Sistemleri |
Sözlü Anlatım |
6 |
- |
Rasgele Sayı Türetimi |
Sözlü Anlatım |
7 |
- |
Veri Analizi- Verilerin Olasılık Dağılımı Seçimi-EXCEL |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Veri Analizi- Verilerin Olasılık Dağılımı Seçimi-ARENA |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
10 |
- |
Simülasyon ile Modelleme (ARENA) |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
11 |
- |
Simülasyon ile Modelleme (ARENA) |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
12 |
- |
Simülasyon ile Modelleme (ARENA) |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
13 |
- |
Sistemlerin Karşılaştırılması |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
14 |
- |
Çıktı Analizi |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
15 |
- |
Çıktı Analizi |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Simulation with Arena, W. D. Kelton, R. P. Sadowski, N. B. Swets,
McGraw-Hill international edition, 5
th ed., 2010. |
Discrete Event System Simulation, J. Banks, J. S. Carson, B. L. Nelson,
D. M. Nicol, Pearson Education, 3th ed., 2001. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Gains the ability to model and solve engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to work effectively within a team.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Works effectively individually and takes responsibility.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has awareness of professional and ethical responsibility.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
14 |
2 |
28 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
5 |
10 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
3 |
6 |
TOPLAM |
52 |
0 |
122 |
|
Total Workload of the Course Unit |
122 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|