| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| END329 |
BENZETİM |
5 |
4 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi DİDEM YILMAZ ÇAPKUR |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. TARIK ÇAKAR |
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Dersin amacı, öğrencilere kesikli olay simülasyonunun temel kavramlarını, simülasyon metodolojisi çalışması için gerekli olasılık ve istatistik yöntemlerini öğretmek ve ARENA V14.70.0004 simülasyon dilini kullanabilme becerisi kazandırmaktır. |
| İçerik: |
İstatistiksel Veri Analizi, Monte Carlo Simulasyonu, Simülasyon Modelleri, Kuyruk Modelleri, Deney Tasarımı. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Monte Carlo Simülasyonunu Excel üzerinde tanımlar. |
| Dinamik system simülasyonunu Arena programında programlar. |
| Üretim veya hizmet sektörü sistemlerini tasarlar. |
| Alternatif sistemleri karşılaştırır. |
| Sistemin performans çıktılarını yorumlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
Simülasyon ve Modellemenin Tanımlanması |
Sözlü Anlatım |
| 2 |
- |
Servis Sistemleri ve Kuyruk Modelinin Açıklanması |
Sözlü Anlatım |
| 3 |
- |
Monte Carlo Simülasyonu- Servis Sistemleri |
Sözlü Anlatım |
| 4 |
- |
Monte Carlo Simülasyonu- İmalat Sistemleri |
Sözlü Anlatım |
| 5 |
- |
Monte Carlo Simülasyonu- İmalat Sistemleri |
Sözlü Anlatım |
| 6 |
- |
Rasgele Sayı Türetimi |
Sözlü Anlatım |
| 7 |
- |
Veri Analizi- Verilerin Olasılık Dağılımı Seçimi-EXCEL |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
| 8 |
- |
Veri Analizi- Verilerin Olasılık Dağılımı Seçimi-ARENA |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
| 9 |
- |
Simülasyon ile Modelleme (ARENA) |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
- |
Simülasyon ile Modelleme (ARENA) |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
| 12 |
- |
Simülasyon ile Modelleme (ARENA) |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
| 13 |
- |
Sistemlerin Karşılaştırılması |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
| 14 |
- |
Çıktı Analizi |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
| 15 |
- |
Çıktı Analizi |
Sözlü Anlatım - Uygulama |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Simulation with Arena, W. D. Kelton, R. P. Sadowski, N. B. Swets,
McGraw-Hill international edition, 5
th ed., 2010. |
| Discrete Event System Simulation, J. Banks, J. S. Carson, B. L. Nelson,
D. M. Nicol, Pearson Education, 3th ed., 2001. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) |
1 |
35 |
|
Klasik Sınav |
| Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
|
| Kısa Sınav |
1 |
5 |
|
|
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
| TOPLAM |
4 |
100 |
|
|
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
|
|
|
5 |
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
2 |
|
|
|
| 2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
|
4 |
|
| 2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
2 |
|
|
|
| 2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
2 |
28 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
14 |
2 |
28 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
2 |
5 |
10 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
| Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
| Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
3 |
6 |
| TOPLAM |
52 |
0 |
122 |
|
Genel Toplam |
122 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|