Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
END202 |
WORK STUDY |
4 |
3 |
2 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi BİNNUR GÜRÜL |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı, öğrencilere karşılaşacakları işletmelerde verimliliği arttırabilmeleri için metot etüdü ve zaman etüdü tekniklerini kullanarak iş süreçlerini analiz etme becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
İş Etüdü Kavramı, İş Etüdü ve Verimlilik, Metot Etüdü ve Kayıt teknikleri, Yerleşim Düzeni, Malzeme Akımı ve Devinimi, İşçilerin Hareketleri ve Şemalar, Hareket Ekonomisi İlkeleri, En küçük Hareket etüdü, İş Ölçümü, Zaman Etüdü, Standart Zaman Hesapları, İş Örneklemesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Metot etüdü yöntemlerini bilir. |
Verimlilik kavramını ve verimliliği artırma alanlarını bilir. |
İş süreçlerinin öğelerini belirleyerek şemalara ve diyagramlara kaydedebilir. |
İş süreçlerinin öğelerini eleştirel bir gözle analiz eder. |
İş süreçlerini yeniden düzenler. |
Zaman etüdü, İş örneklemesi, Grup zamanlama tekniklerini bilir ve uygular. |
Önceden belirlenmiş zaman etüt sistemlerini uygular. |
Makine işlem zamanlarını formüllerle hesaplayabilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Etüdü ve Verimlilik ile İlgili Kavramlar |
Sözlü Anlatım |
2 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Kapsamının ve Etken Olmayan Sürenin Azaltılması |
Sözlü Anlatım |
3 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Etüdünde İnsan Etmeni |
Sözlü Anlatım |
4 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Metod Etütü ve İşlerin Seçimi |
Sözlü Anlatım |
5 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Süreç ve İş Akımı Şemaları |
Sözlü Anlatım |
6 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Şemalara Işlerin Kaydedilmesi, Incelenmesi ve Geliştirilmesi |
Sözlü Anlatım |
7 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Malzeme Akımı ve Devinimi (Manipülasyonu) |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Yerleşim Düzeni ve Işçi, Malzeme Hareketleri |
Sözlü Anlatım |
10 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İp Diyagramı, Çoklu Etkinlik Şeması, Gezi Şeması |
Sözlü Anlatım |
11 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Hareket Ekonomisi Ilkeleri ve En Küçük Hareket Etüdü, Iki El Süreç Şeması, Simo Şeması |
Sözlü Anlatım |
12 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Diğer Kayıt Teknikleri ve Yeni Yöntemin Tanımlanması, Yerleştirilmesi, Sürdürülmesi |
Sözlü Anlatım |
13 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
İş Ölçümü (Zaman Etüdü): Teknikleri, Araçları |
Sözlü Anlatım |
14 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Derecelendirme ve Zaman Standartlarının Saptanması |
Sözlü Anlatım |
15 |
Okuma ve Kaynak Tarama |
Diğer İş Ölçümü Teknikleri |
Sözlü Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
İş Etüdü, Uluslararası Çalışma Örgütü-İLO- MPM Yayın No: 29. 6. Basım, 2004. |
İş Etüdü, Emin Kahya, Osmangazi Üniversitesi Yayınları, 2011. |
İş Etüdü, Mustafa Kurt ve Metin Dağdeviren, Gazi Kitabevi, 2003. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gain sufficient knowledge in Mathematics, Science and Industrial Engineering.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes and evaluates existing application areas in the field of Industrial Engineering and develops applications for their solutions.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Analyzes a system, the components of that system, the process of that system, and designs the system by examining it in line with realistic constraints and goals.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Gains the ability to model and solve engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Identifies the problems that may be encountered in the field of industrial engineering and acquires the ability to choose and apply the appropriate method to be used in problem solving.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Selects and uses technical tools necessary for industrial engineering applications; uses information technologies effectively.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Designs experiments, conducts experiments, collects data, analyzes and interprets the results to examine problems in the field of industrial engineering.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to work effectively within a team.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Works effectively individually and takes responsibility.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Accesses the necessary information for a determined problem and searches for resources for this purpose.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Has the ability to follow all developments in the field of industrial engineering and constantly renew itself.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains oral and written communication skills and speaks at least one foreign language.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Has awareness of professional and ethical responsibility.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Has knowledge about the universal and social effects of industrial engineering applications and reaches solutions by being aware of the importance of an innovative approach in solving engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
10 |
10 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
TOPLAM |
35 |
0 |
104 |
|
Total Workload of the Course Unit |
104 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|